Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het was onlangs al in het nieuws. We shoppen minder online. Nu was een normalisatie, na de enorme stijging van online winkelen – gedreven door corona – ook wel te verwachten. Echter, de energie- en Oekraïene-crises hebben er ook voor gezorgd dat we iets voorzichtiger met ons geld omgaan. De daling van de online bestedingen is ook terug te zien in de Twinkle 100, een jaarlijkse lijst met de 100 best presterende online shops.
Minder omzet online shops
Waar de gezamenlijke omzet van de in totaal 300 grootste Nederlandse webshops vorig jaar nog boven de 26,5 miljard euro uitkwam, is dat dat bedrag dit jaar met ongeveer 2 procent gedaald, tot net iets boven de 26 miljard euro. Het is voor het eerst sinds het bestaan van de Twinkle 100, in 2008, dat zij een omzetdaling constateren.
Hoewel de daling dus goed te verklaren is, en min of meer dus ook verwacht werd, staat deze trend wel in schril contrast met die van een haar geleden. Toen steeg de omzet, vergeleken met 2021, maar liefst met 27,5 procent. Overigens moet bij de genoemde bedragen wel vermeld worden dat niet alle webshops en bedrijven die online producten verkopen, de exacte omzetcijfers delen. In die gevallen doet Twinkle een schatting.
Bol nog altijd de grootste
De top van de Twinkle 100 wordt nog altijd aangevoerd door Bol (voorheen Bol.com), maet een omzet van net iets meer dan 4 miljard euro. De nummer 2, Albert Heijn, volgt met een omzet van 1,7 miljard op gepaste afstand. Appie wordt op haar beurt in de nek gezeten door Coolblue, dat op de derde plek staat met 1,55 miljard. De volledige Top 10 kun je hieronder zien.
Gratis verzenden en retourneren
Dit jaar is er in de Twinkle 100 ook aandacht voor het gratis verzenden en eventueel retourneren. Daarvoor heeft men gekeken naar de verschillende webshops in zes categorieën: Eten en Drinken, Electronics en Telecom, Home en Living, Department Stores, Fashion en Sport en Persoonlijke verzorging.
Wat direct opvalt is dat alle webshops in de categorie ‘Persoonlijke verzorging’ gratis verzending aanbieden. Dat deed mij meteen denken aan het feit dat dergelijke producten doorgaans – zeker in Nederland – veel duurder zijn. Ergo: hoge marges en dus makkelijk om gratis verzending aan te bieden.
Samen met ‘Fashion en Sport’ is deze categorie ook het meest coulant als het gaat om het gratis retourneren van producten. Zo’n driekwart van de webshops in die categorieën bieden dat aan. Zowel gratis verzending en dito retourneren wordt het minst aangeboden door webshops in de categorie ‘Eten en Drinken’. Minder dan de helft (43%) biedt gratis verzending aan en bij het gratis retourneren is dat zelfs maar een op de vijf webshops (21%).
Voor wat betreft het gratis verzenden van producten is nog het vermelden waard dat bij 9 procent van alle webshops verzending altijd gratis is. Bij drie op de vijf (60%) is verzending pas vanaf een bepaald aankoopbedrag gratis. Ruim een kwart van alle webshops (27%) brengt altijd verzendkosten in rekening. Voor het retourneren geldt dat voor 29 procent van alle webshops.
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024