Ook Facebook zou werken aan een platform waarop je videoclips kunt bekijken. Dat melden anonieme bronnen aan Music Ally. Dit platform zal pas het begin zijn. Daarna zou het bedrijf ook uitbreiden met een muziekstreamingdienst die moet gaan concurreren met onder andere Spotify, Apple Music en Tidal.
Het platform voor muziekvideo’s moet op de korte termijn al worden gepresenteerd. Facebook wil zich onderscheiden door een systeem waarin het bedrijf royalty’s betaalt aan de artiesten en labels in ruil voor de videoclips. Dit doet YouTube ook al op een soortgelijke manier. Zij delen de advertentie-inkomsten met de desbetreffende artiest.
Naast het nieuwe platform zal Facebook ook een systeem introduceren dat soortgelijk is aan Youtube’s Content ID. Dit systeem helpt artiesten, labels en andere rechthebbende met het zoeken naar video’s met hun muziek eronder. Vervolgens kunnen zij er dan ervoor kiezen om de video eraf halen of te claimen. Dit systeem zal volgens de bronnen worden gebouwd door een derde partij, zodat het echt betrouwbaar en efficiënt is.
Naast het platform voor muziekvideo’s zullen ze ook een streamingdienst gaan introduceren. Deze dienst moet gaan concurreren met Spotify en Apple Music. Hoe het er precies uit gaat zien is nog onduidelijk. Het zou volgens Music Ally ook niet ondenkbaar zijn dat Facebook gewoon een andere streamingdienst koopt, in plaats van hem zelf te ontwikkelen.