Online winkelen is duurzamer dan winkelen in een fysieke winkel. Veel mensen denken dat online winkelen slecht is voor het milieu. Heel goed voor het milieu is het natuurlijk niet, maar die slechte reputatie van online shoppen zou niet kloppen, zo blijkt uit onderzoek.
Onderzoek van Seven Senders en Appinio onder 3.500 mensen wijst uit dat onze verwachtingen van de online detailhandel heel anders zijn dan de werkelijkheid. Meer dan de helft van de Nederlanders zou denken dat online winkelen slechter is voor het milieu dan wanneer ze zelf naar de winkel gaan in het lokale winkelcentrum. Er is berekend dat de CO2-uitstoot van een online shoppingervaring over het algemeen 2,3 keer zo laag is dan van een fysieke shoppingervaring.
Dat komt in de eerst plaats natuurlijk door de reis die je als consument aflegt naar die winkel, maar ook de reis die de kleding of het andere voorwerp aflegt naar de winkel. De winkelbevoorrading en het reisje van de klant zijn qua uitstoot veel dramatischer dan wat online winkels hebben qua opslag, transport en bezorging.
Overigens blijken we daar in Nederland eigenlijk niet zoveel mee bezig te zijn. Vergeleken bij andere Europeanen zijn we amper bezig met een schuldgevoel over online aankopen. Bijna tweederde van de Fransen vindt bijvoorbeeld dat online winkelen funest is voor het milieu. Nederlanders hebben daar aanzienlijk minder last van. Hetzelfde geldt voor retouren. Een kwart van ons doet zijn best om retourzendingen zoveel mogelijk te vermijden.
Wat goed blijkt te werken om enige schuldgevoelens over online winkelen in te perken, dat is de transporttoeslag. Niet de gewone verzendkosten, maar de meerprijs die je kunt betalen als een product niet in een opslag in Nederland ligt, maar uit het buitenland moet komen. We vinden dat allemaal erg fijn, omdat we bij een aankoop in het buitenland meer uitstoot genereren. Door een extra toeslag te betalen (iets dat je bijvoorbeeld ziet bij Zalando), kun je dat schuldgevoel een soort afkopen. Tweederde van de Nederlanders wil meer betalen voor de verzending als deze klimaatvriendelijk is.
Dit alles wil niet zeggen dat online shoppen niet slecht is voor het milieu. Dat de uitstoot van een gewoon winkelrondje in de buurt veel hoger ligt, betekent niet dat online shoppers vrijuit gaan. Vooral die ‘last mile’ blijft problematisch. Al die bestelbusjes die de wijk in komen, tijdelijk voor je huis parkeren en je je pakje overhandigen: veel mensen willen daar een oplossing voor.
Nu kun je er al voor kiezen om je pakje bij een PostNL-punt te laten bezorgen, maar mensen moeten daarvoor wel concreet weten in hoeverre dit bijdraagt aan een beter milieu. Dat de pakjesbezorger niet meer langs je huis hoeft is niet erg, maar als je vervolgens met de auto of de ebike dat pakje gaat ophalen…
Het voordeel van ons kleine, infrastructuurrijke landje is wel dat elektrisch rijden makkelijker is om voor elkaar te krijgen en dat is dan ook de reden dat online winkelen bij ons relatief duurzamer is dan in een groter land als Frankrijk. Toch zouden Nederlanders graag groenere verzendoplossingen zien, waarvoor we bovendien ook nog eerder schijnen te kiezen wanneer de verkoper er een groen blaadje bij zet.
Op dit moment wordt dat nog weinig gedaan, waardoor we ons onvoldoende bewust zijn van de keuze die we het beste kunnen maken. Maar één ding weten we nu wel: de keuze om zelf naar het winkelcentrum te gaan is qua duurzaamheid dus helemaal niet beter dan even een outfit bij elkaar te klikken binnen een webwinkel.