De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Pure webwinkels hebben in de eerste 11 maanden van vorig jaar bijna 17% meer omgezet gedraaid dan in dezelfde periode van 2014. Een omzetgroei die sterk afsteekt bij de groei die de totale detailhandel in diezelfde periode realiseerde: amper 1 procent.
Ook in aantallen blijven de webwinkels sterk groeien, terwijl het aantal fysieke winkels voortdurend daalt. Zo weet het CBS te melden.
Nog harder dan bij de pure webwinkels groeit de online omzet bij de zogenaamde multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen. In de eerste 11 maanden van 2015 steeg de omzet hier met bijna een kwart.
Verzesvoudigd
Over de periode 2007-2015 is het aantal webwinkels verzesvoudigd en ging van ruim 5 duizend begin 2007 naar bijna 30 duizend begin 2015.
En een tegengestelde ontwikkeling heeft zich voorgedaan bij de fysieke winkels. Vooral in de non-foodsector (kleding, schoeisel, elektronica e.d.) hebben veel winkels de deuren moeten sluiten. Waren er in de non-foodsector in 2010 nog ruim 80 duizend winkels, in 2015 waren er nog bijna 74 duizend over (-8,2 procent).
Kleding
Van alle webwinkels is een kwart gespecialiseerd in de verkoop van kleding en 16 procent in de verkoop van huis- en tuinartikelen. Elektronica en boeken, cd en dvd verkopers maken respectievelijk ruim 6 en 2 procent van de webshops uit. Ruim 8 procent van de webshops verkoopt vooral voeding.
Lagere kosten
In vergelijking met de fysieke bedrijven in de detailhandel hebben webwinkels aanmerkelijk lagere personeels- en huisvestingskosten. Bij non-food winkelbedrijven maken deze kostenposten in totaal bijna een kwart van de totale omzet uit. Bij de webwinkels nog niet de helft (11,5 procent).
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023