Online30.09.2015

​Online supermarkt Picnic, boodschappen doen in een app


De nieuwe supermarkt heeft geen winkels en bezorgt gratis tegen de laagste prijs.

Vandaag is in Amersfoort Picnic officieel gelanceerd. Picnic is de nieuwe online supermarkt, waar je via een app boodschappen doet die gratis worden thuisbezorgd. Aan Prins Maurits de eer om de eerste bestelling te doen, die vervolgens afgeleverd werd door de burgemeester van Amersfoort, Lucas Bolsius.

In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 50 specialisten gewerkt aan de nieuwe distributiemethode. Undercover hebben ze in Amersfoort het logistieke proces getest. Doelstelling was om op zoveel mogelijk kosten te bezuinigen, dus geen winkels of onnodige tussenschakels. Het is een innovatief en duurzaam concept waarbij technologie de motor is. De online supermarkt is voor de consument extreem simpel en kent geen wachttijden meer. De technologie en achterliggende systemen zijn echter complex en daardoor ook moeilijk kopieerbaar. Het moet een soort nostalgisch SRV-gevoel uitstralen.

Boodschappen doen via een app

Via een app kan de consument zelf zijn of haar boodschappen thuis of de bank doen. De app is eenvoudig en heel visueel ontwikkeld waardoor je letterlijk in 3 minuten je weekboodschappen kunt doen. Als consument ‘swipe’ je door de 10 supermarktafdelingen. Betaling vindt uitsluitend in de app plaats, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pinpas nodig is. De filosofie van de app is gemak. Alles is erop gericht om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. Zo kun je samen met de je partner of als gezin werken aan een boodschappenlijst. De app is ook slim en onthoudt wat je bijvoorbeeld de week ervoor hebt besteld. Ook is er een special actiepagina, hierop staan alle acties van de week weergegeven.

Assortiment

Picnic levert alle boodschappen, van dagverse producten als brood, groente en vlees, tot A-merken en een voordelig huismerk. Eigenlijk kun je hier alles vinden wat je in een fysieke supermarkt verwacht. Het assortiment is samengesteld door klanten en is in vergelijking tot de traditionele supermarkt vrij flexibel aan te passen. Picnic kan zo eenvoudig inspelen op het weer, seizoenen of ontwikkelingen in de maatschappij. Als de consument iets mist is Picnic in staat om het binnen 24 uur in de winkel te zetten.

De berzorgwagens van Picnic
De berzorgwagens van Picnic

Duurzaam

De online supermarkt is in meerdere opzichten duurzaam te noemen. Zo hebben ze een eigen voertuig ‘de e-Worker’ ontwikkeld. Deze elektrisch aangedreven auto is milieuvriendelijk en kent geen uitstoot. Hij is slechts 1.30 meter breed waardoor de auto geen verkeersoverlast veroorzaakt. De e-Worker is verbonden met het internet en neemt naast de lege flessen ook het verpakkingsmateriaal retour hetgeen weer gerecycled wordt. Naast deze duurzame manier van bezorgen is ook het assortiment duurzaam te noemen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het uitgebreide assortiment aan biologische producten. Daarnaast is een belangrijk verschil dat een traditionele supermarkt zijn of haar bestelling voorstelt. Voorspellen is in principe verspillen aldus Picnic. Picnic besteld zijn of haar brood pas om 23.00 uur in de avond zodat de exacte hoeveelheid wordt geproduceerd en dus niets wordt verspilt.

Gratis bezorgen

Doordat de kosten van deze manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Net als bij de taxiservice Uber kan de klant binnenkort in de app zelfs zien wanneer zijn bezorgauto komt en waar de auto op dat moment rijdt.

Picnic is vandaag van start gegaan in Amersfoort. In de komende maanden wordt het concept verder doorgetast en worden eventuele kinderziektes eruit gehaald. Vervolgens is het concept vrij eenvoudig uit te rollen naar andere dichtbevolkte steden. Het enige wat ze moeten doen is een hub openen en wat e-Workers extra aanschaffen….

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

dc business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen