Online24.01.2020

Online shoppen wint nog steeds aan populariteit


We bestellen meer bij Europese webshops

Nederlanders winkelen nog steeds graag online en bestellen steeds meer bij webshops uit het buitenland. Het CBS meldt vandaag dat er in het derde kwartaal van 2019 455 miljoen euro werd uitgegeven bij buitenlandse webshops in de EU. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018 is dat een toename van 20 procent. Het CBS en andere partijen houden deze statistieken continu bij, ook voor wat betreft bestellingen buiten de EU en in Nederland zelf.

Flinke toename in de afgelopen 5 jaar

We bestelden de afgelopen 5 jaar flink meer bij Europese webwinkels. De omzet lag in 2019 170 procent hoger dan in 2014. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk, want we doen en kopen nu eenmaal meer online. Het is daarnaast veel gemakkelijker geworden om met onze smartphone een bestelling te plaatsen. Elke webwinkel die zichzelf serieus neemt heeft inmiddels een app.

Het is jammer dat het CBS niet noemt welke Europese webshops het meest populair zijn in Nederland. Zalando zal zeker in de top-10 te vinden zijn, net als H&M en ASOS. Al zal die laatste uit de lijst verdwijnen vanwege de Brexit.

Nederlandse webshops doen het ook goed

Het CBS berekende dat de internetverkopen van de in Nederland gevestigde detailhandel 17,5% hoger waren in het derde kwartaal van 2019 ten opzichte van een jaar eerder. Bij de berekening wordt onderscheid gemaakt tussen ‘pure’ webwinkels en multichannelers, die zowel online als in de winkel verkopen. Daarvan hebben we er veel in ons land, denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn, Jumbo, Coolblue en Hema.

<em>Bron: CBS<\/em>
Bron: CBS

Amazon, Bol.com, Coolblue en AliExpress

Hoewel we meer bij Europese webwinkels kopen, is het aandeel nog steeds beperkt. Vaak is het voor consumenten trouwens niet duidelijk dat zij winkelen bij een buitenlandse webshop. Omdat de websites van populaire sites zoals H&M en Zalando helemaal in het Nederlands beschikbaar zijn, krijg je het gevoel bij een winkel uit eigen land te bestellen.

Met de komst van Amazon kan het aandeel van Bol.com en Coolblue weleens afnemen. AliExpress is nog steeds onverminderd populair, ook onder Nederlandse consumenten. Vorig jaar opende de Chinese gigant in Europa de eerstel fysieke winkels.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat