Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het lijkt een steeds groter probleem te worden: de retouren van online bestelde pakketjes. Kleding en schoenen worden massaal teruggestuurd en dat brengt uitdagingen met zich mee. Webwinkels verzinnen oplossingen om het aantal retouren terug te dringen.
Zalando zet bijvoorbeeld 3D-technologie in om ervoor te zorgen dat klanten kleding bestellen die in ieder geval goed past. Uit een onderzoek van de Universiteit van Bamberg (Duitsland) blijkt dat ongeveer 40 procent van de retour gekomen goederen bij het afval zijn geëindigd.
Recycling is duur
De reden dat zoveel retour gekomen items worden weggegooid? Het is ontzettend goedkoop, afvalverwijdering kost slechts 85 cent per stuk. Recycling is duur en zeker voor goedkope items is het de moeite niet deze te laten reinigen en opnieuw te verkopen. De meeste weggegooide producten hadden een waarde van minder dan € 15,-. Bovendien blijken veel kledingstukken niet meer te gebruiken, omdat deze kapot zijn.
Alternatieven voor weggooien
Om de enorme verspilling tegen te gaan, worden steeds meer initiatieven ontwikkeld, zoals de technologie van Zalando. Daarnaast wordt gekeken naar alternatieven voor het weggooien van items, zoals donatie aan een goed doel. Weggooien verbieden, zoals in Frankrijk, heeft volgens de onderzoekers geen zin, omdat dat moeilijk te controleren zou zijn. In plaats daarvan raden de onderzoekers aan om het weggooien van spullen duurder te maken en doneren fiscaal aantrekkelijker. COS is onlangs met een proef begonnen om gerepareerde kleding terug in de winkel te brengen.
Tweedehands kleding
Een groep consumenten bestelt juist steeds minder vaak kleding online en neemt afstand van ‘fast fashion’, zo konden we in Het Parool lezen. Zij kopen liever tweedehands kleding of lassen een bewuste ‘koopstop’ in. De populariteit van Marie Kondo zorgt er bovendien voor dat mensen bewuster aankopen doen en stukken kopen die langer meegaan en beter te combineren zijn. In Het Parool lezen we ook dat de gemiddelde Nederlander 173 kledingstukken heeft (dit is inclusief ondergoed en sokken). En we kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar en doen er 40 weg, waarvan we er 16 recyclen of hergebruiken.
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023