Online15.04.2019

Online omzet stijgt met bijna 17%


Totale omzet detailhandel in februari hoger dan jaar geleden

Ondanks de faillissementen die dit jaar al zijn uitgesproken, zit de detailhandel in de lift. In februari werd er 4,3 procent meer omzet dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van het CBS. De omzet nam toe in zowel de foodsector als de non-foodsector. Online ging de verkoop nog harder en werd 16,8 procent meer omgezet.

Winkels in doe-het-zelfartikelen zagen omzet flink toenemen

Het lijkt erop dat steeds meer Nederlanders hebben besloten te gaan klussen, want winkels in doe-het-zelfartikelen zagen de omzet het hardst toenemen met bijna 10 procent. Ook winkels in keukens en vloeren en woninginrichting en meubels deden het goed.

De omzet van winkels in non-food groeide in februari met gemiddeld 5,7 procent. Kledingwinkels hadden in januari te maken met een flinke dip in de omzet, maar dit werd in februari goed gemaakt. Ook in bijna alle andere sectoren steeg de omzet, zoals je kunt zien in onderstaande tabel.

<em>Bron: CBS<\/em>
Bron: CBS

Winkels in voedingsmiddelen zien kleinere stijging van de omzet

Winkels in voeding- en genotmiddelen zagen in februari de omzet met 1 procent groeien ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De omzet van supermarkten steeg nog iets harder, met 1,3 procent. Speciaalzaken doen het minder goed. Zij moesten het doen met 0,7 procent minder omzet.

Dat we online meer kopen is in de cijfers goed terug te zien. De online omzet was in februari namelijk 16,8 procent hoger dan een jaar geleden. Webwinkels zetten 11,3 procent meer om. Deze hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. Online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met maar liefst 26,5 procent.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

dc business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen