De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Kunstmatige intelligentie rukt in steeds meer industrieën op en ook in de kansspel-branche is men inmiddels wakker. Er werd al veel gebruik gemaakt van data-analyse in de Nederlandse online casino’s, want dat is een hele goede manier om je klanten te begrijpen. En als je ze begrijpt, kun je ze misschien makkelijker verleiden om te blijven en niet naar een concurrerende site te gaan. Die zijn immers maar één Google-search naar ‘online casino nederland‘ weg.
Net als op andere plekken is het wel zo dat de innovatie maar stapsgewijs gaat, te beginnen met chatbots. Die worden op steeds meer plekken ingezet om klanten beter de weg te wijzen en vragen te beantwoorden. De semi-autonome chatbots die gebruik maken van AI zijn al een stuk nuttiger dan andere geautomatiseerde systemen en kunnen alleen al meer doordat ze een beter beeld hebben van de klant door hun profiel te analyseren en daardoor gerichtere antwoorden te kunnen geven op eventuele vragen.
Kunstmatig A/B testen
Een ander belangrijk onderdeel van kansspelen is het psychologische aspect. Een bepaalde presentatie kan alle verschil maken in hoe een klant dat ervaart en daarmee de populariteit van een spel. Normaliter zou je dat als organisatie gaan A/B testen om te kijken wat het beste werkt, maar met AI algoritmes kun je dat proces eigenlijk grotendeels loslaten. Je hoeft alleen nog maar de variabelen duidelijk te maken en dan kan het model daarna zelf aan de slag met de verschillende stijlen of presentaties en op basis van de uitkomsten verder gaan verfijnen of testen.
Dat maakt een hoop handjes vrij die dan weer andere aansprekende concepten kunnen bedenken. Bijvoorbeeld het extreem personaliseren van de ervaring voor klanten. Als je een semi-autonoom systeem hebt dat perfect kan analyseren wat de meest gedane activiteiten zijn door klanten kun je die ook actief aanpassingen laten maken in wat zo’n klant ziet als ‘ie inlogt. Is de kans dat ‘ie verder gaat waar hij of zij gebleven is een stuk groter.
Spelersbescherming
Een ander aspect dat ook steeds belangrijker wordt is het beschermen van spelers. Dan hebben we het niet over spelers die met kwade bedoelingen proberen het systeem te beduvelen of die willens en wetens programma’s gebruiken om hun kansen te vergroten, terwijl ze weten dat dit niet mag. Die kun je ook bestrijden met AI, maar dat is een stuk lastiger en daarnaast hebben spelers uit die hoek vaak ook genoeg kennis van de technologie om een digitaal weerwoord te hebben.
Het belangrijkste aan het beschermen van spelers is de bescherming tegen zichzelf. Een AI kan veel makkelijker dan eerder ‘zien’ dat een speler problematisch gedrag aan het vertonen is qua risico’s en actief ingrijpen. Dat kan zijn door ze een time-out te geven zodat ze even van tilt af kunnen gaan, tot zelfs het stopzetten van een account als het echt mis gaat. Daarvoor kan een AI zelfs al een hoop doen, door dingen als een gesprek aan te bieden met iemand om te praten over het (aankomende) gedrag. Als AI ergens goed in is, dan is het wel het herkennen van patronen en juist die zijn in de online casino-wereld overal te vinden. Het is een belangrijke stap die de industrie moet maken, al was het maar om de criticasters de mond te kunnen snoeren die zeggen dat alle slimme systemen tot nu toe vooral gebruikt worden om spelers aan het spelen te houden, no matter what.
Mogelijkheden genoeg dus om de industrie danig te gaan veranderen. Kunstmatige intelligentie is nog steeds een beetje een nevelig gebied, zelfs voor technologiebedrijven, dus hopelijk wordt kunstmatige intelligentie ook intelligent ingezet zodat we straks verantwoorder online kunnen spelen.
[Afbeeldingen © Adobe Stock]
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Artificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Artificial Intelligence25.10.2024
Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers
Van Yahoo boy naar Yahoo botArtificial Intelligence24.10.2024