De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In het eerste half jaar van 2017 hebben Nederlandse consumenten €10,66 miljard uitgegeven aan online bestedingen. Dat is 13% meer ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het totaal aantal online aankopen komt in deze periode uit op 92,59 miljoen.
In heel 2017 worden naar verwachting 200 miljoen online aankopen (+13%) gedaan, voor een totaalbedrag van ongeveer € 22,6 miljard (+12%). Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.
Producten en diensten
Van alle bestedingen aan producten en diensten wordt 23% online gedaan in het eerste half jaar van 2017 (HY1 2017), tegenover 21% in HY1 2016.
Van de € 10,66 miljard aan online consumentenbestedingen is € 5,89 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 16% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De overige € 4,77 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2016.
De productcategorieën Speelgoed en Health & Beauty laten voor HY1 2017 de grootste groei in online bestedingen zien (respectievelijk 43% en 41%).
Nederlandse detailhandel
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Het gaat weer beter met de Nederlandse detailhandel en dat is goed nieuws: het CBS meldt een groei van 3,3% in het eerste half jaar van 2017. Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 48,9 miljard in de eerste zes maanden van 2017 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van € 5,9 miljard inmiddels 12,0% (was 10,6% in HY1 2016).”
Online activiteiten
Maar deze nieuw gepubliceerde cijfers laten echter ook zien dat nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen.
Wijnand Jongen: “De verkopen in de winkelstraat zelf groeien derhalve nog altijd niet of nauwelijks, al zijn er positieve uitzonderingen, zoals de fysieke woonwinkels. De groei van 16% van online productverkopen vormt de basis van de groei van de Nederlandse detailhandel en is een uitdrukking van het veranderende aankoopgedrag van Nederlandse consumenten.”
89% van de Nederlanders koopt online
In de eerste 6 maanden van 2017 wordt binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor 7% van alle aankopen van producten en diensten online gedaan. 89% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in dit eerste half jaar weleens een online aankoop gedaan, wat neerkomt op 12,4 miljoen online kopers.
Van het totaal aantal aankopen (92,59 miljoen) zijn er 73,26 miljoen toe te schrijven aan producten en 19,33 aan diensten. Het gemiddeld aantal online aankopen van een online koper neemt toe van 6,5 in HY1 2016 naar 7,4 in HY1 2017.
Gino Thuij, GfK: “De stijging van de online bestedingen komt voort uit het feit dat mensen voor steeds meer verschillende producten online aankopen doen. Ook het stijgend smartphonegebruik is een verklaring van de sterke groei.”
Prognose voor 2017
De verwachting is dat de online bestedingen voor heel 2017 uitkomen op ongeveer € 22,6 miljard, wat een stijging zou betekenen van 12% ten opzichte van vorig jaar. Qua aantal aankopen wordt waarschijnlijk de grens van 200 miljoen bijna gehaald (+13%).
Verder lezen over Nederland
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024
5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023