De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van dit jaar € 9,53 miljard uitgegeven aan online aankopen van producten en diensten. Een groei van zo’n 17% ten opzichte van vorig jaar. Toen werd er in de eerste zes maanden € 8,13 miljard online besteed. Zo blijkt uit nieuwe cijfers van Thuiswinkel.org.
Producten vs diensten
Van de € 9,53 miljard aan online uitgaven is € 5,10 miljard besteed aan de aankoop van producten, zoals telecom, elektronica en kleding. De overige € 4,44 miljard is uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen.
De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet over 2016 de € 19 miljard ruimschoots zal passeren.
Groei Q2
Met name in Q2 van dit jaar is een flinke groei van de online bestedingen te zien. Waar deze in het eerste kwartaal met 13,3% groeiden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, ligt het groeipercentage in Q2 op 21,8%.
Faillissementen
De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen komt met name door een aantal recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat.
“We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod,” aldus Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle bij GfK.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024