Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Online bank bunq had gehoopt er een feestelijk gebeuren van te maken: de lancering van hun premium concept voor bankieren. Voor 8 euro per maand kun je als klant onbeperkt gebruik maken van bunq’s diensten voor dat vaste bedrag.
De insteek is privacy: bunq belooft dat je privacy wordt gewaarborgd en je gegevens nooit worden verkocht. De bank belooft daarbij ook transparante fees zonder verborgen kosten.
Een uniek aspect van de premium account is dat je een Mastercard Debitcard krijgt die voor online betalingen is bedoeld: je kunt ‘m gewoon als pinpas gebruiken maar online is het een Mastercard, maar dan met een wisselende beveiligingscode. Zo hebben mensen die de pas stelen of online de gegevens weten te bemachtigen niks aan de zestien cijfers: de CVC-code wordt gegenereerd in de bunq-app en verandert dus elke keer.
De service ondersteunt ook Whatsapp-betaalverzoeken en mobiel betalen via Android. Een hippe overstapservice maakt het verhaal af: je kunt in de app overstappen van een andere bank naar bunq, zonder gedoe. Klinkt goed?
Misschien als je nu niet bij bunq zit, maar de bestaande klanten zijn niet blij met deze ontwikkeling. Die hadden namelijk al een rekening bij bunq en als daar ook maar íets aan veranderd moet worden (een kapotte of verloren bankpas is al genoeg) zijn ze genoodzaakt om of een premium-abonnement te nemen, of terug te gaan naar bunq’s ‘nieuwe’ gratis variant, waarbij je één rekening hebt en de pas die je eerder wel kreeg niet meer kunt gebruiken.
De ambassadeurs van het eerste uur lijken nog het kwaadst, vooral vanwege de manier waarop zonder enige waarschuwing het businessmodel is veranderd en er daarna ook nog door oprichter Ali Niknam werd gezegd dat het echt maar om een heel klein gedeelte van de klanten ging die een stijging van één euro per maand naar 8 euro per maand niet zagen zitten en het gros van de mensen met een rekening bij bunq “heel blij” waren met de nieuwe prijzen.
Dat is wel een beetje een rare respons: met een jaarlijkse kost van 96 euro per jaar kan de bank zichzelf dan wel transparant noemen in waar klanten voor betalen, de prijs is nu hoger dan bij de gemiddelde ‘ouderwetse’ bank als ING, ABN/AMRO of Rabobank. Het moet de mensen bij bunq duidelijk zijn dat klanten zich door deze beweging voor het blok voelen gezet en dat valt nooit lekker. Bunq zou een bank zijn waar je keuzes had, maar met deze actie hebben ze de klanten duidelijk gemaakt dat die keuze pompen of verzuipen is.
[Afbeeldingen © bunq]
Verder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023