Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Onlangs deelde Booking.com de resultaten van een nieuw onderzoek waaruit blijkt dat meer dan de helft (57%) van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers enige vorm van discriminatie heeft ervaren tijdens het reizen.
Het nieuwe onderzoek, uitgevoerd in drie continenten onder meer dan 3.000 LGBTQ+ reizigers, geeft inzichten in gedrag, zorgen en reisvoorkeuren, evenals ervaringen bij accommodaties, de huidige realiteit van reizen als LGBTQ+ persoon en de hoop op een inclusievere toekomst van het reizen.
Reizen als LGBTQ+ vandaag de dag
Uit het onderzoek blijkt dat 69% van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers bij het kiezen van een bestemming aangeeft rekening te moeten houden met hun veiligheid en welzijn. Bijna twee derde (63%) is zelfs van mening dat reizen als lid van de LGBTQ+ gemeenschap betekent dat sommige bestemmingen per definitie uitgesloten zijn. Deze extra afwegingen waar LGBTQ+ reizigers mee te maken hebben spelen voor bijna twee derde van de ondervraagden een rol tijdens het plannen en de reis zelf:
- 63% van de Nederlandse ondervraagden gelooft dat hun LGBTQ+ identiteit van invloed is op de beslissingen die ze nemen bij het plannen van een reis, en 58% zegt dat het hun verlanglijstje met bestemmingen beïnvloed.
- Meer dan de helft (59%) meldt dat hun LGTBQ+ identiteit van invloed is op de keuze met wie ze reizen.
- 64% geeft aan dat reizen als lid van de LGTBQ+ gemeenschap van invloed is op hoe zij zich met hun partner gedragen wanneer ze samen reizen.
- Meer dan de helft (53%) gelooft dat hun LGTBQ+ identiteit van invloed is op hoe ze zichzelf voordoen op reis (bijv. kleding, make-up, enz.).
Deze bevindingen laten de zorgen laten zien die bij veel LGBTQ+ reizigers spelen, vaak al voordat ze zelfs maar een deel van hun reis hebben geboekt of op hun bestemming zijn aangekomen. Maar er zijn ook hoopgevende indicaties en eerste tekenen van vooruitgang in de reisbranche. 86% van de ondervraagde Nederlandse LGTBQ+ reizigers is namelijk van mening dat de meeste reiservaringen die ze tot nu toe hebben gehad, gastvrij waren. Dit laat een onderliggend optimisme zien onder LGBTQ+ reizigers, ondanks de huidige obstakels en uitdagingen. Echter, ligt er nog steeds een grote kans voor de reisbranche om echt iedereen een gastvrije ervaring te bieden.
Het verblijf staat centraal
Volgens het onderzoek is er voor LGBTQ+ reizigers met name één aspect dat centraal staat in hun reiservaringen: de verblijfservaring. Tijdens hun reizen hebben de reizigers een mix van zowel gastvrije als ongemakkelijke ervaringen gehad bij accommodaties. Bijna twee derde van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers (65%) blijken ongastvrije of ongemakkelijke ervaringen te hebben gehad in een accommodatie waar ze verbleven, waarbij:
- Eén op de vijf (20%) bij het inchecken als stel heeft meegemaakt dat personeel ervan uitging dat ze aparte kamers of bedden nodig zouden hebben.
- 19% zich genoodzaakt voelde om zich anders te gedragen en nog eens 19% om hun uiterlijk te veranderen om een oordeel van, of ongemakkelijke interacties met accommodatiepersoneel of -eigenaren te voorkomen.
- 16% ervaren heeft dat personeel of accommodatie-eigenaren bij het inchecken een onjuiste aanname had over hun relatie met hun reisgenoot/genoten.
- 20% onaangename of ongemakkelijke ervaringen heeft gehad tijdens het dineren in de restaurants van hotels of andere accommodaties.
- 16% zich ongemakkelijk heeft gevoeld om lokale tips of aanbevelingen te vragen die LGTBQ+ vriendelijk zijn.
- Voor 18% van de reizigers gold dat de eigenaren van de accommodatie de aanspreekvormen of het geslacht verkeerd hadden of onjuist aangenomen in de correspondentie vóór aankomst. Voor 16% van de reizigers was dit het geval bij aankomst aan de balie.
- Interacties met andere gasten de meest genoemde bron van onaangename of ongemakkelijke ervaringen vormden volgens meer dan een kwart van ondervraagden (26%).
Ondanks deze negatieve ervaringen is het positief om te zien dat meer dan de helft van de LGTBQ+ reizigers (60%) zich het grootste deel van de tijd welkom voelde tijdens hun verblijf. De Nederlandse ondervraagden benadrukken dat interacties met het personeel tijdens hun verblijf (44%) en de incheckervaring (38%) de belangrijkste factoren zijn bij het creëren van een comfortabel en gastvrij verblijf. Andere positieve accommodatie-ervaringen onder Nederlandse LGBTQ+ reizigers die uit het onderzoek naar voren komen zijn onder meer:
- Bijna één op de drie (31%) heeft bij aankomst een goede eerste indruk gekregen van de accommodatie, zoals welkomstdrankjes en/of vriendelijk personeel.
- Bijna een derde (30%) heeft vóór aankomst/inchecken vriendelijke en informatieve correspondentie met het personeel van de accommodatie gehad.
- 26% heeft tijdens hun verblijf tips/informatie over de omgeving gekregen, en voor 22% werd dit aangeboden bij het inchecken.
- 22% kreeg tijdens hun verblijf specifiek LGBTQ+ advies of tips over de omgeving, en evenveel ondervraagden (22%) ontvingen dit bij het inchecken.
Meer gastvrije verblijven voor iedereen
Uit het onderzoek onder LGBTQ+ reizigers blijkt dat een aanzienlijk deel van de wereldbevolking nog niet het gevoel heeft dat ze echt zichzelf kunnen zijn wanneer ze reizen, ondanks enkele positieve signalen.
Booking.com is van mening dat er voor de reisbranche een belangrijke kans ligt om de reiservaring gemakkelijker, inclusiever en gastvrijer te maken voor LGBTQ+ reizigers – en uiteindelijk voor iedereen.
Daarom kondigt Booking.com Proud Hospitality aan; een trainingsprogramma dat speciaal ontwikkeld is voor accommodatiepartners. De kern van het Travel Proud-initiatief is een 75 minuten durende online trainingssessie Proud Hospitality die het bedrijf in samenwerking met HospitableMe heeft ontwikkeld. Dit is de eerste stap voor accommodatiepartners om een Proud Certified-accommodatie te worden op het platform van Booking.com.
De training is gericht op de uitdagingen en obstakels waarmee de LGBTQ+ gemeenschap geconfronteerd wordt tijdens het reizen. Het doel van de training is om professionals in gastvrijheid te helpen dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien. Daarnaast worden er ook praktische vaardigheden en technieken aangeboden die zij direct in de praktijk kunnen brengen. Na het voltooien van de onlinecursus en het expliciet toezeggen om een inclusievere ervaring te bieden, ontvangen Proud Certified-partners een Travel Proud-badge op hun accommodatiepagina. Zo kunnen zij potentiële gasten laten zien dat ze kunnen vertrouwen op een gastvrije ervaring. Steden met meerdere Proud Certified-accommodaties worden ook getoond op een speciale Travel Proud-pagina waar reizigers meer te weten kunnen komen over het initiatief, en waar zij accommodaties kunnen vinden en boeken die Proud Certified zijn.
“Alles wat we bij Booking.com doen, gaat over het mogelijk maken van soepelere en aangenamere reiservaringen voor iedereen – ongeacht waar ze vandaan komen, van wie ze houden of hoe ze zich identificeren” Zo zegt Arjan Dijk, CMO en Senior Vice President bij Booking.com. “Als gay reiziger deel ik een aantal van dezelfde zorgen, maar ben ik tegelijkertijd net zo optimistisch over een betere toekomst. Eén op de vijf LGBTQ+ reizigers zegt hoopvol te zijn om de komende vijf jaar zonder restricties of belemmeringen te kunnen reizen. We zijn ervan overtuigd dat we er samen kunnen komen en dat iedereen de wereld altijd als zichzelf moet kunnen ervaren.”
Training
De training is gratis beschikbaar voor accommodatiepartners van Booking.com en omvat toegang tot aanvullende bronnen, zoals een Travel Proud Customer Toolkit. Proud Certified-accommodaties worden aangemoedigd om dit materiaal beschikbaar te stellen aan al het personeel dat direct contact heeft met gasten, zodat ze LGBTQ+ reizigers beter van dienst kunnen zijn en vol vertrouwen hun vragen kunnen beantwoorden.
Het programma is op dit moment beschikbaar in het Engels en wordt uitgerold naar partners in Nederland, de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. In de loop van 2021 en in 2022 worden nieuwe gebieden en talen toegevoegd.
Verder lezen over Reizen
Technology22.11.2024
Deze AI-functies van Booking.com maken het plannen van je volgende reis slimmer & eenvoudiger
Nieuws22.08.2024
OV-chipkaart-opvolger komt later door onenigheid met bunq
Online31.07.2024
Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Cybercrime05.06.2024
Zo voorkom je dat je te maken krijgt met vakantiefraude
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Gadgets24.05.2024
Dronen op IJsland is niet zo makkelijk als je denkt
Lifestyle22.05.2024
5 dingen die je standaard in je vakantietas moet hebben
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Verder lezen over Travel
Technology22.11.2024
Deze AI-functies van Booking.com maken het plannen van je volgende reis slimmer & eenvoudiger
Lifestyle28.10.2024
4 dingen om op te letten als je een bungalowtje boekt
Lifestyle22.07.2024
3 tips voor een fantastische vakantie in eigen tuin
Lifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoEntertainment18.03.2024
St. Patrick’s Day: de viering in Dublin in 50 foto’s
Lifestyle14.02.2024
5 reizen die echt je horizon verbreden
Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Lifestyle14.01.2024