Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?


Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsbrief nog steeds aanwezig in onze mailboxen. Is het inderdaad nog steeds een effectief medium?

Volle mailbox

Mensen zuchten en steunen vaak om de hoeveelheid nieuwsbrieven in hun mailbox. Zeker op donderdagmiddag 15:00 uur kun je er steevast op rekenen dat er een nieuwsbrief je inbox binnendringt. Dat wil echter niet zeggen dat die nieuwsbrief niet interessant is. Zeker als makers van de mails zorgen voor aantrekkelijke onderwerpen, dan is het zeker de moeite waard om te lezen. Denk aan een samenvatting van de best gelezen artikelen van die week op je favoriete site, of een soort lunch-mailtje met het nieuws dat je in de ochtend tijdens je werk misschien hebt gemist. Of een klussersnieuwsbrief waarin je meer leert over hoe je bepaalde klussen kunt aanpakken.

Het fijne van nieuwsbrieven voor de ontvanger is dat die zelf kan kiezen of hij of zij de nieuwsbrief wil ontvangen. Je kunt je altijd afmelden, al duurt het bij sommige bedrijven wel even voordat je afmelding erdoorheen is. Als bedrijf is een nieuwsbrief sturen ook wel fijn, want je weet heel goed dat de doelgroep ooit heeft aangegeven de nieuwsbrief te willen ontvangen, dus je weet dat dit mensen zijn waarmee je wel eens in aanraking bent geweest. En die mensen staan blijkbaar al wat meer open voor je producten of diensten.

Nieuwsbrief nog relevant?

Een nieuwsbrief is anno 2023 nog steeds heel relevant. Het is een van de weinige manieren waarop je als je bedrijf een klant direct kunt bereiken. Via veel andere platformen mag je mensen niet zomaar ‘lastigvallen’. Bovendien is het minder vluchtig: een bericht op social media verdwijnt al vrij snel (of komt door een algoritme zelfs bijna niet bovenop de stapel). Een nieuwsbrief zit in je mailbox en of je die nou meteen leest of pas over een maand: het bedrijf staat toch een tijdje met naam en toenaam in je mailbox. Bedrijven hebben dus ‘reclame’ in je mailbox met hun naam (zelfs als je de nieuwsbrief niet opent), en jij als klant hebt de optie om het al dan niet te openen of weg te gooien.

Voor bedrijven is een nieuwsbrief ook een fijne speeltuin die ze helemaal naar hun eigen hand kunnen zetten. Op Facebook of Instagram ben je toch overgeleverd aan het design en de grenzen die Meta stelt. In een nieuwsbrief kun je beeld, logo’s en teksten precies neerzetten waar je zelf wil. Zo kun je het helemaal in de stijl maken die klanten van je gewend zijn. Dat is voor de ontvangers ook fijn, want dan ben je herkenbaar en zullen ze je informatie eerder als betrouwbaar achten.

Content is king

Een nieuwsbrief valt of staat met de content die je erin zet. Zijn de kopjes aantrekkelijk? Is het beeld van goede kwaliteit? Een vooral: passen de onderwerpen bij je bedrijf? Er zijn zeker voorbeelden van goede nieuwsbrieven, zoals bijvoorbeeld die van &C en Quest, maar helaas zijn er nog veel meer voorbeelden van slechte nieuwsbrieven.

Al zijn die vaak vooral slecht, omdat ze worden verstuurd naar mensen die niet per se op het bedrijf zitten te wachten, omdat ze zich bijvoorbeeld via een prijsvraag een keer hebben ingeschreven. Daar kan zo’n bedrijf natuurlijk weinig aan doen, maar de content komt zo toch niet helemaal binnen zoals het waarschijnlijk zou willen.

Zet een stapje meer

Een andere reden waardoor een nieuwsbrief niet effectief is, dat is omdat er te veel vanuit de zender wordt gedacht. Of er is nu eenmaal de afspraak dat een nieuwsbrief eens per maand eruit moet, ook als er eigenlijk niets nieuws te vertellen is. Wel, zoals de naam ervan doet vermoeden, is dat niet ideaal. Als bedrijf moet je je goed verplaatsen in wat een lezer wil weten. Wat heeft je klant er aan om te weten dat je een B Corp bent? Of dat je een verandering in je bestuur hebt, als het iemand is die gewoon zijn haar bij je komt knippen? Nieuwsbrieven lijken soms een soort afterthought die even snel in elkaar gezet is door een marketingafdeling, terwijl je het veel beter van tevoren goed kunt bedenken: dan gaat zo’n nieuwsbrief pas echt leven.

Bedrijven doen er in 2023 absoluut goed aan om een nieuwsbrief te sturen, maar houd daarbij wel rekening met de wensen van nu. Stuur een nieuwsbrief als je echt iets te melden hebt, denk er ook aan wat klanten leuk vinden om te zien. En zorg er eventueel voor dat je nieuwsbrief iets exclusiefs heeft, zodat mensen ook echt abonnee willen zijn om niets te missen. Zorg dat het vermakelijk is of informatief, op de manier die bij jouw bedrijf past. En vooral: bij je klant.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei