De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als je online aan het shoppen bent komt het wel eens voor dat er iets mis gaat. Vaak heeft dat met de betaling te maken, omdat daar van alles mis kan gaan. Waar een betaling in een fysieke winkel met 99,99 procent zekerheid slaagt (te weinig saldo daargelaten) zijn er allerlei obstakels die online voor problemen kunnen zorgen.
Het blijkt dat één op de tien betalingen online op de een of andere manier spaak loopt en de klant uiteindelijk weg gaat zonder iets gekocht te hebben. Dat is te veel, vindt men bij PayCheckout. De payment service provider wil zorgen dat online betalingen gewoon altijd goed gaan, zonder gedoe.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want iedereen roept wel dat ze het gouden plan hebben voor ‘een volledige conversie van de klanten’ en ‘100 procent betaalsucces’. PayCheckout doet sowieso wat je zou mogen en moeten verwachten van een payment service provider: zorgen dat betalingen zo snel en soepel mogelijk lopen.
Passend betalen
Om dat te doen hebben ze een aantal wapens in de strijd om de klant. Ten eerste een betaalpagina die aansluit op de website waar je net je spullen hebt gekocht. Er is weinig zo afschrikwekkend als tijdens je betaling in een compleet andere omgeving terecht komen, want met alle verhalen over phishing en andere criminele praktijken op het net zijn mensen al snel bang om hun betaalgegevens af te geven aan iets wat er uit ziet alsof het door Pjotr in Minsk is gemaakt om je rekening te plunderen.
Sterker nog: als je er niet helemaal uit komt hoe die pagina er moet uit zien, of je twijfelt tussen verschillende manieren, dan kun je makkelijk een A/B test opzetten, waarbij je meteen feedback krijgt over welke variant de beste respons (en dus conversie) krijgt. Dat kun je blijven herhalen met alle volgende tweaks, tot je de perfecte pagina hebt gevonden.
Als je die eenmaal hebt kun je ook er voor zorgen dat het niet alleen duidelijk is voor je klanten hoe ze moeten betalen, maar het ook makkelijk maken. Door te kijken naar wat de favoriete betaalmethode van de klanten is kun je die meteen bovenaan zetten, zodat de afstand tot aankoop weer een paar pixels verminderd is.
Instrumentaal
Maar ook als het mis gaat moet je opletten: de ervaring leert dat als je als koper vanuit een mislukte betaling terug wordt gegooid naar je winkelmandje, je toch weer dat moment van twijfel hebt en misschien niet door gaat met de aankoop. Kun je beter direct een andere betaalmethode aanbieden du moment dat er iets mis is met de favoriet. Dat is niet alleen makkelijk voor kopers, maar zorgt er dus ook voor dat ze niet alsnog afhaken.
Zelfs aan de echte twijfelaars is gedacht: mensen die bij het drukken op die laatste knop niet langs de ‘point of no return’ willen gaan kun je de optie geven om later te betalen. Dat is veel minder definitief en geeft klanten ook de rust om de aankoop, die ze in hun hoofd toch al hebben gedaan, in te laten dalen.
Instrumenten genoeg dus om een serieus verschil te maken. Het belangrijkste is echter dat je blijft kijken: is er toch nog iets niet goed gegaan? Waarom? Op welk punt? Met genoeg inzicht kun je heel veel ondervangen. En hey, natuurlijk is er geen 100 procent betaalgarantie, want soms bedenken mensen zich gewoon. Daar kan geen software iets aan doen, maar wat je wel kunt doen, moet je doen, althans als het aan PayCheckout ligt.
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024