Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China


Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen. Dit en meer blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenaankopen in Nederland.

Grote verschillen producten en diensten

Diensten groeien in zowel online bestedingen (+10%) als online aankopen (+15%). Opvallend in het eerste kwartaal van 2024 is dat voornamelijk bestedingen aan verzekeringen toenemen (+34% t.o.v. Q1 2023). Bestedingen aan tickets voor attracties en evenementen nemen ook toe (+23%) terwijl bestedingen aan reizen juist minder hard groeien dan voorheen (+0,3%).

De online bestedingen aan en online aankopen van producten zijn dit jaar juist afgenomen. Vooral het aantal online aankopen van producten laat al een aantal jaar op rij een afname zien. De daling binnen aankopen is dit kwartaal vooral toe te schrijven aan de categorieën DIY/Garden (-20% t.o.v. Q1 2023), Food/Nearfood (-12%) en Schoenen en Personal Lifestyle (-9%). Wel laat de data zien dat consumenten vaak meer producten in één online aankoop bestellen, waardoor de online bestedingen minder hard dalen.

Online bestedingen in China

Het aandeel cross-border kopers neemt toe over de afgelopen jaren: in 2022 kocht nog één op de vier online kopers wel eens iets over de grens, inmiddels is dat één op de drie. De online bestedingen in China stijgen het afgelopen jaar fors van €58 miljoen in Q1 2023 naar €102 miljoen in Q1 2024. Deze stijging komt voornamelijk door hogere bestedingen aan producten in de categorieën kleding, home & living en schoenen en personal lifestyle. Nederlandse consumenten die in China bestellen zijn vaker dan gemiddeld vrouwen en hebben vaker een gezin met jonge kinderen.

Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, zegt hierover: “Als we kijken naar de afgelopen jaren, zien we een bijzonder sterke stijging van de online bestedingen aan, en aankopen van producten in China. Wij maken ons hard voor een gelijk speelveld, want dit gaat nu helaas niet altijd goed. We zien dat een aantal bedrijven zich niet houdt aan belangrijke wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Deze bedrijven kunnen mede hierdoor hun prijzen lager houden, wat het voor consumenten weer aantrekkelijker maakt om daar te kopen.”

Online bestedingen in China van Nederlandse consumenten in miljoenen euro’s.
Online bestedingen in China van Nederlandse consumenten in miljoenen euro’s.

Smartphonegebruik stabiliseert

 De helft van de online aankopen wordt gedaan met een laptop of desktop. Na een aantal jaren van groei stabiliseert het gedeelte van de aankopen dat met een smartphone wordt gedaan: zowel in Q1 2023 als Q1 2024 is dat 35%. Het aandeel bestedingen gedaan met een smartphone is in Q1 2024 wel gestegen, van 24% naar 27%.

Met iDEAL wordt het meeste online uitgegeven, 61% van de online bestedingen gaat via iDEAL. Dat is twee procentpunt hoger dan vorig jaar in Q1. Ook cross-border stijgt het aandeel bestedingen via iDEAL (van 41% naar 45%). Het aandeel creditcarduitgaven neemt cross-border sterk af (van 41% naar 31%), en Klarna neemt sterk toe (van 3% naar 8%).

Consument verwacht meer online uit te gaan geven, ook in China

In Q1 2024 werd 31% van alle consumentenbestedingen online uitgegeven. Afgaand op consumentenverwachtingen zal dit percentage de komende jaren toenemen naar 38%. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan minstens even veel, of zelfs méér, bij Chinese webshops te gaan bestellen. Ook verwacht de consument meer gebruik te gaan maken van de smartphone bij het online shoppen.

Marlene ten Ham: “Dat de consument verwacht meer online uit te gaan geven is geen verrassing. De online markt groeit, zowel in aantal aanbieders als in het aanbod. Consumenten bestellen nu met name online omdat het gemak biedt, tijdswinst oplevert en er een groot assortiment beschikbaar is. De toekomst zal wel vragen van zowel de consument als de ondernemer dat we bewuster omgaan met consumeren, maar ook anders gaan kijken naar ontwerp, productie, (her)gebruik en levensduur en producten.”

[Fotocredits – ImageFlow © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over China

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Verder lezen over Online Shop

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Waar rook is, is vuur, en in dit geval: waar de massa is, daar zijn de oplichters. En die Black Friday-oplichters zijn soms gewoon de shops die je kent. Zo zit dat.

Cybercrime25.11.2024

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna