Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
We vinden privacy steeds belangrijker, maar de invulling en betekenis ervan verandert, zo blijkt uit het ‘IKEA Life at Home’ onderzoek. Dit onderzoek werd voor het zesde jaar op rij door IKEA uitgevoerd onder 33.5000 respondenten wereldwijd.
Beleving van technologie
In Nederland hebben 1.000 mensen deelgenomen aan het onderzoek naar de beleving en betekenis van privacy. Hieruit blijkt onder andere dat 82% van de Nederlanders privacy als hun recht ziet. Ook de beleving van technologie verandert voor veel mensen, telefoons en tablets worden steeds vaker gezien als een fijne manier om jezelf terug te trekken of om kinderen bezig te houden.
Altijd bereikbaar
Die beleving van en met technologie is natuurlijk niet alleen maar positief. Een te grote afhankelijkheid staat je gevoel van privacy juist in de weg. Veel consumenten hebben het gevoel altijd bereikbaar te moeten zijn. Daarnaast geeft het ook de kans om je even af te zonderen, een moment voor jezelf te plannen. 60% van de Nederlanders vindt dat technologie een fijn hulpmiddel is om dat gevoel van privacy te creëren.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat mensen overal ter wereld andere behoeftes hebben. Zo gaat 34% van de mensen in de Filiipijnen graag zingen als ze een moment voor zichzelf willen hebben. In Nederland gaat 23% van de respondenten graag aan de borrel.
Deeleconomie
We leven in een deeleconomie, deze trend is al jaren aan de gang en deelplatforms als AirBnB en Uber zijn inmiddels heel succesvol. Steeds vaker wordt woonruimte door volwassenen gedeeld. In steden als New York, Londen en Amsterdam is dit al heel normaal. Voor veel mensen betekent privacy dan ook dat je tijd voor jezelf hebt zonder anderen om je heen. 1 op de 5 Nederlanders vindt het lastiger om een gevoel van privacy te realiseren door prikkels van buitenaf, zoals geluiden en geuren. In India geldt dit zelfs voor 1 op de 2 mensen.
Privacy buitenshuis
Niet iedereen ervaart een gevoel van privacy thuis. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders zoekt dit buitenshuis. IKEA ziet het onderzoek als een startpunt om dit gat kleiner te maken, onder andere door nieuwe producten te ontwikkelen. Naar aanleiding van de uitkomsten uit het onderzoek heeft IKEA een quiz opgezet. Na het beantwoorden van 8 vragen krijg je een diagnose en tips om meer privacy te creëren in je eigen omgeving. De vragen, uitkomsten en tips zijn (nu nog) in het Engels. Je vindt de quiz hier.
Ben je benieuwd naar de globale uitkomsten van het onderzoek? Download hier het volledige rapport.
Verder lezen over Ikea
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Online27.08.2024
IKEA test een eigen marktplaats voor gebruikte meubels
Marketing10.06.2024
IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers
Gadgets29.04.2024
IKEA komt met een thuiswerkplek die ook echt handig is
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gadgets10.11.2023
Led-strips: 5 x leuke dingen waarvoor je ze kunt gebruiken
Nieuws27.07.2023
IKEA bestaat 80 jaar: 8 bijzondere wetenswaardigheden
Online03.05.2023
De IKEA-app laat je je huis inrichten met AI
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024