Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Consumenten kopen steeds meer online en Nederlanders plaatsen niet alleen bestellingen bij webshops in eigen land. In 2018 werd voor € 880 miljoen online geshopt bij winkels in het buitenland. China is het populairste land, 31% van de aankopen bij webshops buiten Nederland, wordt geplaatst bij een Chinese webshop. Dat kunnen we ons goed voorstellen, webshops zoals Alibaba zijn heel populair. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
Buitenlandse bestellingen hebben aandeel van 3,7%
De aankopen die worden gedaan bij buitenlandse webshops maken maar een klein onderdeel uit van het totaal aantal online bestellingen. ‘Slechts’ 3,7% hiervan wordt besteld bij een buitenlandse winkel. Nederlanders bestelden in 2018 voor € 3,7 miljard online. De online bestedingen in het buitenland zijn wel met 15% gestegen, van € 765 miljoen in 2017 naar € 880 miljoen vorig jaar.
Chinese webshops meest populair
Buiten eigen land online winkelen gebeurt het meest bij webshops in China (31%), gevolgd door Duitsland (17%) en Groot-Brittannië (15%). De dominantie van China op dit vlak geldt overigens alleen voor bestedingen aan producten. Als we alleen daarnaar kijken is het aandeel zelfs 47%. Als Nederlandse consumenten diensten kopen, dan gaat de voorkeur uit naar Britse webshops (18%) en online winkels in Duitsland (14%). In 2% van de gevallen wordt dan gekozen voor een Chinese webwinkel voor de aankoop van diensten.
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024