Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Uit onderzoek onder de burgers van diverse Europese landen blijkt dat Nederland de koploper is als het gaat om het online kopen en verkopen van tweedehands producten. In het afgelopen jaar zegt 44 procent een tweedehands product te hebben gekocht en de helft heeft een tweedehands product verkocht.
Tweedehands shoppen
Sowieso blijven we elk jaar meer online kopen en dat doen we dus ook tweedehands. Vooral de categorie mode, accessoires en schoenen is populair. Of het nu gaat om Nike-sneakers die je niet in de loterij van Nike zelf kon kopen, of babykleertjes waar een ander kind volledig uitgegroeid is: we vinden het fijn om iets van onze mede-landers te kopen of iets te verkopen en er nog een zakcentje mee te verdienen.
Waar we wel wat meer aandacht aan zouden moeten besteden, dat is retourneren. Het is totaal niet duurzaam, maar we doen dat van alle Europese landen het meest. 38 procent retourneert een product dat niet aan de verwachtingen voldoet: iets wat in Frankrijk slechts 18 procent is. Misschien komt het omdat onze infrastructuur qua pakjesbezorgers zo goed in elkaar zit, of ons land zo klein is, of onze consumentenregelgeving zo streng: in ieder geval lijken we niet te schromen om iets terug te sturen en hoewel het vanuit klanttevredenheid beter is, is het voor wat betreft de planeet niet al te best. Wees je dus iets bewuster als je meerdere maten besteld of iets waarvan je eigenlijk al weet dat het niet bij je lichaamsvorm past: dat scheelt je immers zelf ook weer veel gedoe.
Liever geen luxe
We kopen online graag mode en schoenen, maar ook reizen zoeken we veel online en kopen we ook veel online (49 procent). Luxe producten blijken we liever niet online te kopen. Misschien hangt dat samen met het feit dat die meestal niet in de aanbieding zijn, terwijl aanbiedingen het eerste zijn waar we als consumenten op letten als we online shoppen. We willen korting, we willen van aanbiedingen gebruikmaken en zorgen dat het product goedkoper is, in plaats van dat we kwaliteit hoger beoordelen. Wel blijken we graag een bekend merk te kopen.
Maar waarom kopen we zo graag online, en zo graag tweedehands? Dat is vooral omdat het sneller is dan naar de stad moeten fietsen, het is gemakkelijk en je hebt een enorme keuze in producten. Vooral dat laatste speelt een grote rol bij tweedehands aankopen: in de lokale tweedehandswinkel heb je maar zo veel producten, terwijl Marktplaats of Vinted duizenden pagina’s hebben vol met items. Bovendien betalen we graag via iDeal, wat vrij anders is dan de rest van Europa, dat toch vaker kiest voor Paypal of Google Pay. iDeal is ook wel heel makkelijk in gebruik en je hebt meteen resultaat: het is meteen afgeschreven, terwijl je bij bijvoorbeeld Paypal even moet wachten.
Leerpunt: retourneren
Hoewel we er goed en duurzaam aan doen om meer tweedehands gefocust te zijn, missen we die duurzame manier van denken wel enigszins als we kijken naar het retourneren van artikelen. Daar kunnen we nog wel wat leren van andere landen, maar welke mogelijkheden er ook zijn: we moeten vooral kijken naar ons eigen gedrag.
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024