Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlanders 15 procent meer uit bij Europese webshops (binnen de EU) dan een jaar geleden. In 5 jaar tijd zijn de online aankopen in de EU met ruim 150 procent gegroeid. Dit maakte het CBS vandaag bekend op basis van lopend onderzoek. We kopen ook veel bij Nederlandse en Chinese webshops. Het is voor veel consumenten lastig om te zien of ze aankopen doen bij een Nederlandse of buitenlandse webshop, omdat de site vaak in de Nederlandse taal wordt aangeboden.
Europese regelgeving
Chinese webshops blijken Europese regels vaak aan hun laars te lappen. De Nederlandse detailhandel is hier niet blij mee, omdat er oneerlijke concurrentie is ontstaan. Zo zijn goedkope artikelen vrijgesteld van BTW, is verzending vaak gratis en hoeven de Chinese giganten geen rekening te houden met allerlei regelgeving op het gebied van milieu.
Aankopen van Nederlandse webwinkels stijgt
We kopen niet alleen meer bij Europese webwinkels, maar ook bij Nederlandse webshops worden steeds meer bestellingen geplaatst. In het eerste kwartaal van 2019 kochten Nederlanders 17 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2018. Het CBS maakt onderscheid tussen webwinkels en ‘multi-channelers’, winkels waarvan onlineverkoop niet de hoofdactiviteit is. De webwinkels draaiden 12 procent meer omzet en de multi-channelers maar liefst 24 procent.
H&M en Zalando
Nederlandse webshops zoals Bol.com en Coolblue doen het al jaren goed. H&M en Zalando zijn een voorbeeld van Europese webshops die in ons land al jaren populair zijn. Deze sites kunnen we gewoon in het Nederlands lezen, maar we bestellen uiteindelijk niet bij een Nederlands bedrijf. Zalando heeft zijn roots in Duitsland en H&M in Zweden. Beide bedrijven hebben wel magazijnen in ons land, zodat bestellingen snel verwerkt kunnen worden.
Verder lezen over Bol.com
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Gadgets01.05.2024
De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open
In samenwerking met bol.comOnline02.10.2023
Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook
Nieuws26.09.2023
Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul
Kat in de.. doosOnline05.07.2023
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon
Online28.02.2023
Derde partijen zijn erger dan pop-ups
Nieuws09.12.2022
Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen
Maar volgens de online winkel gaat het niet slechtNieuws10.12.2021
Bol gaat karton ophalen in Amsterdam
Vandaag en morgen rijdt een kartonvreter door de stadVerder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024