Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het CBS meldt vandaag dat we als Nederlandse consumenten in het afgelopen jaar 1,5 miljard euro hebben uitgegeven bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dat is een opmerkelijke stijging, want het jaar daarvoor was dat nog maar één miljard. 50 procent er bovenop in één jaar is nogal wat. Natuurlijk groeien de online aankopen elk jaar, maar binnen Nederland was dat maar met 20 procent, althans in het laatste kwartaal. Als je naar 2017 kijkt groeien de Nederlandse webshops ook prima, trouwens. In de laatste drie kwartalen van het jaar groeiden de verkopen van die shops steeds met 21 procent per kwartaal.
Het CBS vermeldt er wel bij dat de cijfers niet helemaal representatief zijn, want ze zijn gebaseerd op de BTW-aangiften van alle buitenlandse webshops die voor meer dan 100.000 euro aan zaken doen met Nederlandse consumenten. Niet alle webshops zijn dus meegeteld en dat zal zeker nog wel wat uitmaken. Er zit ook een foutmarge van ongeveer vijf procent op de cijfers aldus het CBS, want het is nog gebaseerd op voorlopige cijfers.
Nederlandse groei
Het is voor veel consumenten niet duidelijk of de webwinkel waar ze kopen nu Nederlands of niet is en uiteindelijk zal het ze ook niet zo interesseren, maar het CBS maakt dat verschil wel heel duidelijk, omdat een aankoop bij een Nederlandse webwinkel bijdraagt aan de Nederlandse economie en daarbuiten logischerwijs niet. In dat opzicht is het prettig dat de bestedingen bij de Nederlandse webwinkels groeien.
Die anderhalf miljard klinkt trouwens als heel wat, maar uiteindelijk staat dat slechts gelijk aan minder dan twee procent van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlanders. Het is wel zo dat je voor een completer plaatje alle aankopen vanuit de VS en China moet gaan meenemen, en zeker die laatste (AliExpress, iemand?) zal het percentage zeker wel verhogen, maar voorlopig lijkt de trend langzaam te verschuiven naar steeds meer lokale aankopen, ook op het net.
[Afbeeldingen © Kalim – Adobe Stock]
Verder lezen over Nederland
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024
5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024