Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het is inmiddels geen verrassing meer dat Nederlanders gek zijn op korting. Bij menig consument staat daarom Cyber Weekend al dikgedrukt in de agenda; het weekend van Black Friday en Cyber Monday. Tijdens het laatste weekend in november bieden een groot aantal (online) winkels fantastisch hoge kortingen op onder andere kleding, elektronica, woonartikelen en speelgoed. Het is dus slim om te wachten met je grote aankopen totdat Cyber Weekend (23 t/m 26 november 2018) is aangebroken.
Het succes van Cyber Weekend in Nederland
Cyber Weekend komt uit Amerika, en is in het leven geroepen om de kerstinkopen wat draaglijker te maken voor iedereen, zo vlak na Thanksgiving. Al snel deden steeds meer winkelketens mee en werden de aanbiedingen elk jaar aantrekkelijker. Dit heeft Cyber Weekend in Amerika uiteindelijk doen ontploffen. Inmiddels is het Amerikaanse succes overgewaaid naar Nederland, en dat is niet gek. Want niet alleen zijn wij gevoelig voor korting, Cyber Weekend valt ook in Nederland in een geschikte periode. Veel consumenten doen in november namelijk al de inkopen voor Sinterklaas en Kerstmis, en wachten hiermee vaak tot Cyber Weekend. Want waarom zou je de volle mep betalen in een toch al dure decembermaand, als je ook kan profiteren van hoge kortingen? We verwachten daarom dat Cyber Weekend in Nederland Amerikaanse vormen aan gaat nemen, en dat zowel Black Friday als Cyber Monday de komende jaren door het dak gaan.
Online versus offline shoppen
Online shoppen zit in de lift. In het eerste halfjaar van 2018 zijn de online bestedingen in Nederland met maar liefst 11% gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2017 (bron: thuiswinkel.org). Door deze stijgende populariteit van het online shoppen, zal de focus dit jaar nog meer komen te liggen op online korting. Cyber Monday zal daarom dit jaar ook flink aan terrein winnen omdat, in tegenstelling tot Black Friday, Cyber Monday deals alleen online verkrijgbaar zijn. Wetende dat de piek in online bestedingen altijd in de laatste maanden van het jaar zit, kunnen winkeliers Cyber Weekend simpelweg niet links laten liggen.
Maar waar komt deze stijging vandaan? Enerzijds komt dit door websiteverbeteringen die het online shoppen via desktop en mobiel steeds sneller, makkelijker en veiliger maken. Anderzijds komt het door het gemak en de knowhow van de Nederlandse consument. Maar liefst 80% van de Nederlanders winkelt al online. Alleen in Denemarken, Zweden, Groot-Brittannië en Luxemburg is dit percentage hoger (bron: nos teletekst). Neem daarom de webshop van je favoriete merk als uitgangspunt tijdens deze dagen, en maak gebruik van alle online deals.
Cyber Weekend tips
En dan is het zover, Cyber Weekend staat voor de deur. Hoe bereid je je dan voor? Dit stappenplan helpt je op weg:
- Bedenk alvast wat je wilt kopen, of bij welke winkels je graag zou willen shoppen.
- Zoek uit welke van jouw favoriete webshops deelnemen aan Cyber Weekend. Tegenwoordig zijn er verschillende websites, zoals Blackfriday-deal.nl, die hiervan een goed overzicht bieden.
- Check regelmatig of de kortingscodes van jouw favoriete webshops al bekend zijn, en noteer deze. Dat maakt het online shoppen een stuk makkelijker en sneller.
Let’s go shopping!
[Afbeelding © VadimGuzhva – Adobe Stock]