De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Digitale transformatie is zowel een zegen als een vloek voor merken. De opkomst van sociale media en het hoge tempo van technologische innovatie bieden merken mogelijkheid om meer van zichzelf te laten zien, maar zorgt er ook voor een grotere kans om slachtoffer te worden van namaak. Uit nieuw onderzoek van MarkMonitor, uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vitreous World, blijkt dat namaak bijna de helft (47%) van de merken treft. Dat gaat het niet meer om een paar centen, maar liefst één op drie merken meldt een verlies in omzet van meer dan 10 procent door namaak.
Namaak en merkinbreuk
Vier op de tien organisaties (41%) heeft te maken gehad met een toename van namaak en merkinbreuken. Dit wordt veroorzaakt door de digitale transformatie: social media (61%), big data (52%), chat/messaging (52%); kunstmatige intelligentie (51%), dark web (48%) en augmented reality (47%). Er is nog geen licht aan het einde van de tunnel, de digitale transformatie zet verder door en dat baart merkhouders zorgen. Zo denkt 58 procent dat het in de komende vijf jaar moeilijker wordt om zichzelf te beschermen tegen namaak.
Onterechte beoordelingen
Namaak is een ernstig probleem, er komen steeds meer namaakgoederen bij klanten terecht. In december 2017 is bij de Britse grens bijvoorbeeld miljoenen kilo’s aan namaakkleding, -speelgoed en -gadgets in beslag genomen. Dit soort namaakgoederen zorgt voor een enorme daling van het consumentenvertrouwen en is slecht voor het imago van een merk. Terwijl vandaag de dag is die goede reputatie essentieel voor het succes van een merk. Of het nu een restaurant, een film of een auto is, de online beoordelingen zorgen voor een ‘make it or break it’. Een slechte beoordeling vanwege een namaakproduct, kan zorgen voor onterechte negatieve beoordelingen.
Aanpassen van benaderingen
Online merknaambescherming wordt door de online ontwikkelingen steeds belangrijker. Sterker nog: het is nog nooit zo belangrijk geweest. Toch zal een effectieve aanpak steeds ingewikkelder worden. De omvang en complexiteit van het probleem zijn de laatste jaren aanzienlijk toegenomen als gevolg van het internationale karakter van het bedrijfsleven, het online winkelen en de groei van social media. Dit heeft criminelen extra infiltratiemogelijkheden gegeven. Tegenwoordig is merknaambescherming niet beperkt tot het eigen merk, maar het is een maatschappelijk probleem geworden. Organisaties moeten klanten beschermen en hun vertrouwen en loyaliteit waarborgen.
Succesvolle bescherming van een merk vereist een multidisciplinaire aanpak van binnenuit. Uit het onderzoek van MarkMonitor blijkt echter dat slechts 19 procent van de respondenten op dit moment een merkbeschermingsstrategie heeft uitgewerkt. Voor de respondenten die niet over een dergelijk plan beschikken, zijn de kosten de grootste belemmering (65%), gevolgd door een gebrek aan tijd en middelen (64%).
Gerechtelijke stappen
Merken hebben niet alleen last van namaakproducten die de markt opkomen. Andere soorten inbreuken waar merken doorgaans onder te lijden hebben, zijn bijvoorbeeld: minder websiteverkeer als gevolg van gehackte websites (46%); hogere kosten voor betaalde zoekadvertenties (49%); schade aan de reputatie (50%) en advertenties op sociale media van namaakproducten (45%).
Juridische vervolgstappen
Ondanks het feit dat namaak steeds vaker voorkomt, verbinden merken geen juridisch vervolg aan inbreuk. Slechts iets meer dan de helft (56%) van de merken heeft gerechtelijke stappen ondernomen, waarvan 23 procent zegt dat de actie resulteerde in een verwijdering van inbreukmakende inhoud of product en een kwart (24%) zegt dat de actie resulteerde in financiële compensatie.
Dilemma
Digitalisering biedt merken enorme kansen, maar dezelfde kansen worden ook door cybercriminelen en fraudeurs benut, een dilemma dus. Het resultaat is een dalend consumentenvertrouwen, omzetverlies en reputatieschade. Tegelijkertijd spelen veel bedrijven met het dilemma dat een merknaamstrategie te veel geld kost, terwijl namaakproducten inkomsten derven. De investering in een programma voor merknaambescherming blijkt echter aanzienlijk kleiner dan de schade als gevolg van namaak.
Conclusie
We leven in een tijd van wereldwijde verbondenheid. Iedere dag starten enthousiaste ondernemers met nieuwe producten. Alle merken, van multinationals tot startups, hebben een geavanceerde technologie nodig om hun inkomsten en reputatie te beschermen. Maar ook het inschakelen van derden voor online monitoring helpt. Dit is van cruciaal belang om consumenten te beschermen tegen de risico’s van namaak en om hun vertrouwen te behouden.
Deze blogpost is geschreven door Chrissie Jamieson, VP Marketing bij MarkMonitor.
[Afbeelding ©
bepsphoto
– Adobe Stock]
Verder lezen over Fake
Online12.08.2024
Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?
Social Media31.05.2024
Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes
Nieuws27.05.2024
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen
Slechts 22% kan het echtVerder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023