Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streamingdienst omhoog. En ditmaal dus niet alleen omdat het een punt wil maken in Frankrijk. Is Spotify een soort Primark?
Primark en Spotify
Primark, dat door sommigen ‘de pri’ wordt genoemd en door anderen ‘primarkt’, is een kledingwinkel die door velen wordt geliefd en door velen wordt verafschuwd. Het is fast fashion: goedkope kleding van doorgaans niet de beste materialen en dat ook nog gefabriceerd in lage lonenlanden. Een typisch voorbeeld van de weggooimaatschappij. Toen Primark net neerstreek in Nederland waren de prijzen spotgoedkoop, maar inmiddels kruipen die zo langzamerhand omhoog en valt zo’n merk toch door veel factoren een beetje van zijn voetstuk.
Waar Primark het straatbeeld heeft veranderd met zijn kartonnen tasjes met lichtblauw lettertype, heeft Spotify muziek veranderd. Niet hoe het klinkt, wel hoe we eraan komen. Spotify heeft voor veel mensen de verandering gemaakt van illegale downloads via Napster, Kazaa en Limewire, naar een legale manier van muziek luisteren. Van downloaden en offline luisteren, naar streamen. Van een vooraf vastgestelde playlist, naar welke muziek je maar wil luisteren op welk moment en waar je maar ook wil. Dat is een hele prestatie, zeker voor een startup die in het niet per se uitzonderlijk techie Zweden begon.
Hi-Fi
Maar helaas: Spotify-ceo Daniel Ek heeft een blinde vlek. Hij brengt wel veel mogelijkheden naar Spotify, maar dit zet geen zoden aan de dijk. Podcasts was een slimme keuze, maar wat heeft Spotify verder echt veranderd sinds die disruptie in de 00’s en begin 10’s? Vooruit, er is Wrapped, maar audioboeken komen nog niet echt van de grond en het komt nu voor de tweede keer met een prijsverhoging in een vrij korte tijd. Vorig jaar zomer werd het abonnement 1 euro duurder, en dit jaar gaat het omhoog in onder andere de VS en Pakistan, maar mogelijk ook in Europa. Echter is dit nog niet bevestigd door Spotify. Dit terwijl we naarstig wachten op iets waar audioliefhebbers en muziekfans al jaren om zeuren: een betere kwaliteit audio. Lossless, spatial: het is er niet.
En Spotify belooft het wel: het heeft al meerdere malen gesproken over Hi-Fi, waarin we ‘high definition sound’ kunnen verwachten. Maar inmiddels wordt de vraag meer of we het echt wel kunnen verwachten, want we zijn alweer vele maanden, misschien zelfs jaren, verder. Ondertussen is Spotify met andere dingen bezig, zoals ruzie maken met Apple, ruzie maken met Frankrijk, en slimme dealtjes sluiten met Google. Het zijn dingen waar we als consument niet per se heel snel beter van worden: Spotify zelf daarentegen, wel.
Focus op de muziek
Nu heeft Spotify gelukkig veel om van te houden en wat dat betreft lijkt het dus ook wel op Primark. Hoe zeer je ook tegen Primark zou zijn, soms hebben ze samenwerkingen met populaire merken waardoor je toch naar de winkel getrokken wordt. Spotify is als grootste streamingdienst ook aantrekkelijk, zeker met zijn gratis abonnement. Plus: het is een app die volop wordt ondersteund door andere tech, waardoor het nu eenmaal heel makkelijk in gebruik is. En het heeft ook zeker veel gepresteerd in de muziekwereld: meer dan Primark in de modewereld.
Maar toch krijgen we steeds vaker het gevoel dat Spotify de focus verkeerd legt: gaat het het bedrijf nog om een goede muziekervaring voor de klanten, of is het toch net iets te veel met randzaken bezig? Een -hoe grappig ook- medium, videocursussen… Het is een ver-van-Spotify’s-bed-show. Er is hoop in de vorm van muziekvideo’s die sinds kort bij sommige nummers bekeken kunnen worden, maar het blijft wachten op die heilige graal: Hi-Fi. Dat is de klant -en de muziek- op nummer één zetten. Niemand vraagt om een medium, maar het medium is ongetwijfeld wel veel gevraagd wanneer die betere kwaliteit muziek er eens komt. Geen fast fashion meer, maar nieuwe mogelijkheden waarmee onze gebruikerservaring van muziek echt beter wordt.
Verder lezen over Music
Online20.11.2024
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Entertainment15.11.2024
De biopic van zanger Robbie Williams gaat over een aap
Gaming15.10.2024
PlayStation: The Concert volgend jaar in Ziggo Dome
Artificial Intelligence03.10.2024
Snoop Doggs nieuwe videoclip is volledig AI: oordeel zelf
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment12.09.2024
8 momenten van de MTV VMA’s 2024 die je niet wil missen
Gadgets05.09.2024
Dit zijn de Bowers & Wilkins Pi6 en Pi8 True Wireless in-ear hoofdtelefoons
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Verder lezen over Spotify
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Entertainment14.10.2024
Je kunt nu audioboeken luisteren op Spotify met Audiobooks
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Online30.08.2024
Spotify Connect werkt niet meer goed op de iPhone
Verder lezen over Streaming
Entertainment14.11.2024
Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime
Entertainment07.11.2024
Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken
Artificial Intelligence05.11.2024
Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Entertainment17.10.2024