De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Pesten is iets van alle tijden. Alleen in het digitale tijdperk beperkt het zich niet alleen meer tot de klas en op het schoolplein, het gaat nu 24/7 door. Veel kinderen hebben hiermee te maken: of ze nu omstander zijn, zelf pesten of gepest worden. KRO-NCRV lanceert daarom in samenwerking met Stichting Kikid een online game om dit probleem aan te pakken: ‘Milan’. Milan is de naam van de fictieve hoofdpersoon van de game. Met hem kunnen jongeren in gesprek gaan en samen met Milan proberen het pesten te stoppen.
Iris
In het najaar van 2016 lanceerde de KRO-NCRV Iris the Game in samenwerking met de verschillende organisaties die zich hard maken voor een veilig klimaat op school.
Iris the Game was gebaseerd op een zelfsturende dialoog met de gebruiker, gebaseerd op echte verhalen. Voor veel jongeren voelde de dialoog-engine van Iris zo levensecht aan dat ze interacteerden met Iris alsof ze een echt bestaand persoon was. En dat niet via de leraar, niet via de ouders, geen top-down televisie programma, maar door directe communicatie op het niveau van een jongere in de doelgroep.
Op het drukste moment met de meeste gebruikers ontving Iris 19.000 appjes per dag van de gebruikers. En ook de sector zag de meerwaarde van ‘Iris, the game’. De game won 2 gouden Spinawards en werd genomineerd voor de TV-beelden.
Milan
Milan is nu de opvolger van Iris. Milan reageert via een guided dialog geschreven met de hulp van kinderen uit de doelgroep en verrijkt met gesproken berichten, Snapchats, video en foto’s die tijdens de Week Tegen Pesten wordt gelanceerd.
Het verschil met Iris zit hem in verschillende functionaliteiten en Milan probeert grip te krijgen op de groepsdynamiek; gaat hij mee in het pesten of niet? Ook wordt de game speelbaar op Snapchat.
Week Tegen Pesten
Ook dit jaar is de KRO-NCRV de samenwerking aangegaan met stichtingen die veel hebben betekend in de opbouw van het verhaal, maar ook in de plek van Milan in de klas, door bijvoorbeeld het project op scholen onder de aandacht te krijgen.
De Week Tegen Pesten is van 18 tot en met 22 september 2017. Milan start op zondag 17 september 2017.
[Afbeelding © Brian Jackson – Fotolia]
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023