Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Internet is voor de Chinese consument het belangrijkste retailkanaal geworden. Zo blijkt uit onderzoek van consulent PwC bij meer dan negentienduizend consumenten in negentien landen. De onderzoekers zeggen dat zoekmachines, websites van merken en sociale media voor vele Chinese shoppers het startpunt vormen van het aankoopproces.
Er wordt aan toegevoegd dat de online interactie van de consument met de retailers in China ook veel breder gaat dan in de rest van de wereld. De Chinese shopper toont bovendien ook de grootste interesse voor het digitale aanbod op de winkelvloer.
Vastgesteld werd dat 85% van de Chinese consumenten een digitaal kanaal kiezen als eerste stap in het onderzoek naar een nieuw product. Bovendien zegt 58% van de Chinese respondenten dat aan een aankoop een online onderzoek vooraf was gegaan, tegenover een wereldwijd gemiddelde van 47%.
Showrooming / Webrooming
Ook showrooming is volgens de onderzoekers in China veel verder doorgedrongen dan in de rest van de wereld. In China bleek immers 86% van de consumenten bewust een product in de winkel onderzocht te hebben vooraleer online tot een aankoop over te gaan. Wereldwijd wordt bij showrooming een score van 68% geregistreerd. Prijsvoordelen vormen de belangrijkste motivatie voor showrooming.
Webrooming, het omgekeerde fenomeen, is in de rest van de wereld daarentegen populairder dan in China. Wereldwijd blijkt immers 70% van de consumenten producten online te hebben onderzocht vooraleer in de winkel een aankoop te verrichten. In China haalt webrooming een score van 64%.
Digitaal betaalplatform
Verder kwamen de onderzoekers ook tot de vaststelling dat 23% van de Chinese consumenten zijn mobiele telefoon op de winkelvloer als betaalplatform wil kunnen gebruiken, tegenover een gemiddelde van 15% in de rest van de wereld. Ook verwijst 17% van de Chinese shoppers naar applicaties als betaalmiddel, tegenover een wereldwijd gemiddelde van 11%.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023