Privacy en internet zijn sowieso twee dingen die niet zo goed samengaan. Geheime diensten kunnen meelezen met onze mails, bedrijven als Facebook en Google weten meer van ons dan we denken en met social media delen we zelf ons lief en leed. De nieuwste social media hit Meerkat gaat nog een stapje verder.
Met Meerkat kunnen gebruikers live video’s delen via Twitter. Je maakt met Meerkat dus als het ware je eigen livestream. Dat is niets nieuws, dat kon al met Ustream, maar dat werd nooit populair onder het grote publiek. Het lijkt erop dat Meerkat wél populair gaat worden. En dat is niet vreemd. De timing is goed, inmiddels is op veel plekken het mobiele datanetwerk sterk genoeg om video’s te streamen en video is sterk in opmars. Van Facebook tot Instagram, er wordt geïnvesteerd in video. En YouTube lijkt – zeker onder de jongere generatie – het nieuwe TV kijken te worden.
Tijdens SXSW gebruikten vele sprekers Meerkat om hun presentatie live te delen met iedereen die niet aanwezig kon zijn. Ook celebrities als Afrojack, Snoop Dogg en Jimmy Fallon maken al gebruik van Meerkat. Of beter gezegd, ze zijn ‘Meerkating’, de App wordt inmiddels al gebruikt als werkwoord. Hoe Meerkat gebruikt wordt door celebs? Jimmy Fallon zond bijvoorbeeld live een repetitie voor zijn live show uit.
De totale waarde van Meerkat wordt op dit moment geschat op 40 miljoen. Afgelopen week haalden ze 12 miljoen aan investeringen binnen. Twee dagen geleden was het totaal aantal gebruikers 300.000, maar de App maakt de afgelopen week zo’n opmars, dat dat voor hetzelfde geld vandaag alweer verdubbeld kan zijn. Een week eerder was het aantal gebruikers nog 156.000.
Daarnaast kun je met Meerkat livestreams van concerten maken, livestreams van voetbalwedstrijden, zelfs bij een film kun je een livestream opzetten, hoe het zit met auteursrechten is nog niet helemaal duidelijk, maar dat niet iedereen blij zal zijn met Meerkat moge duidelijk zijn.