Online07.02.2017

Meer dan 600 miljoen adblockers actief: gebruik groeit met 30%


Blocken we de content kapot?

Adblockers zijn een groot probleem voor uitgevers op het internet. Niet alleen is het heel lastig om er tegen op te treden zonder de bezoekers van je website tegen je in het harnas te jagen, ze worden steeds meer gebruikt. Onderzoeksbureau Pagefair heeft becijferd dat we wereldwijd inmiddels zo’n 600 miljoen adblockers geïnstalleerd hebben en dat is heel slecht nieuws voor uitgevers en adverteerders.

Alles voor niks

Door adblockers te installeren breken internetgebruikers het ongeschreven pact met websites, zo wordt gezegd door de critici van de programma’s. Ze hebben gelijk. De prijs voor alle content die we tot ons nemen op het net wordt betaald in advertenties die er omheen staan. Doordat het inmiddels zo gewoon is geworden om een adblocker te installeren op een computer, wordt daar al bijna niks meer aan verdiend en dat begint zich nu ook uit te breiden naar mobiele apparaten, de angstdroom van alle bedrijven die op de groei van mobiele advertenties rekenen om overeind te blijven.

Zelf schuld

Het is echter ook een geval van eigen schuld, dikke bult. Adblockers zijn namelijk ontstaan doordat websites en adverteerders veel te ver zijn gegaan in wat een acceptabele advertentie is. Hele pagina’s werden overgenomen door een advertentie en je zag nauwelijks hoe je ‘m kon wegklikken, audio en video die vanzelf begon te spelen, pop-ups waar je gek van werd, de mate waarin product of dienst X, Y of Z in je gezicht werd geduwd was enorm irritant en zat actief je internetgebruik in de weg. Het is nog steeds niet helemaal verdwenen, want in plaats van het aanpakken van de te irritante advertenties (ja, ook hier zie je nog wel eens) zijn de aanbieders van advertenties voornamelijk bezig met het proberen te blokkeren van adblockers.

Gewoonte

Op mobiele apparaten lijkt dat al een stuk beter geregeld, hoewel ook daar af en toe een advertentie komt die maar heel moeilijk weg lijkt te willen gaan. Het zijn precies dat soort grappen die mensen doen besluiten om een adblocker te nemen en dus lijden de goeden in die zin onder de kwaden. Het tij lijkt echter niet meer te keren: de gewoonte van het gebruik van een adblocker wordt inmiddels gewoon doorgegeven aan nieuwe bezoekers van het internet en dus gaat het percentage gebruikers alleen maar stijgen. Er zit voor de grote partijen maar één ding op: een nieuwe methode bedenken om advertenties te integreren in hun apps of content en dan niet te ver gaan met hoe irritant ze zijn.

Alles went, ook advertenties.

[Afbeeldingen © Pagefair]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads