Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Adblockers zijn een groot probleem voor uitgevers op het internet. Niet alleen is het heel lastig om er tegen op te treden zonder de bezoekers van je website tegen je in het harnas te jagen, ze worden steeds meer gebruikt. Onderzoeksbureau Pagefair heeft becijferd dat we wereldwijd inmiddels zo’n 600 miljoen adblockers geïnstalleerd hebben en dat is heel slecht nieuws voor uitgevers en adverteerders.
Alles voor niks
Door adblockers te installeren breken internetgebruikers het ongeschreven pact met websites, zo wordt gezegd door de critici van de programma’s. Ze hebben gelijk. De prijs voor alle content die we tot ons nemen op het net wordt betaald in advertenties die er omheen staan. Doordat het inmiddels zo gewoon is geworden om een adblocker te installeren op een computer, wordt daar al bijna niks meer aan verdiend en dat begint zich nu ook uit te breiden naar mobiele apparaten, de angstdroom van alle bedrijven die op de groei van mobiele advertenties rekenen om overeind te blijven.
Zelf schuld
Het is echter ook een geval van eigen schuld, dikke bult. Adblockers zijn namelijk ontstaan doordat websites en adverteerders veel te ver zijn gegaan in wat een acceptabele advertentie is. Hele pagina’s werden overgenomen door een advertentie en je zag nauwelijks hoe je ‘m kon wegklikken, audio en video die vanzelf begon te spelen, pop-ups waar je gek van werd, de mate waarin product of dienst X, Y of Z in je gezicht werd geduwd was enorm irritant en zat actief je internetgebruik in de weg. Het is nog steeds niet helemaal verdwenen, want in plaats van het aanpakken van de te irritante advertenties (ja, ook hier zie je nog wel eens) zijn de aanbieders van advertenties voornamelijk bezig met het proberen te blokkeren van adblockers.
Gewoonte
Op mobiele apparaten lijkt dat al een stuk beter geregeld, hoewel ook daar af en toe een advertentie komt die maar heel moeilijk weg lijkt te willen gaan. Het zijn precies dat soort grappen die mensen doen besluiten om een adblocker te nemen en dus lijden de goeden in die zin onder de kwaden. Het tij lijkt echter niet meer te keren: de gewoonte van het gebruik van een adblocker wordt inmiddels gewoon doorgegeven aan nieuwe bezoekers van het internet en dus gaat het percentage gebruikers alleen maar stijgen. Er zit voor de grote partijen maar één ding op: een nieuwe methode bedenken om advertenties te integreren in hun apps of content en dan niet te ver gaan met hoe irritant ze zijn.
Alles went, ook advertenties.
[Afbeeldingen © Pagefair]
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024