Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Als je iets bij AliExpress of Bol besteld dan is de kans groot dat die producten niet afkomstig zijn van de webshop aanbieder zelf, maar van een externe winkel die zijn producten via de bekende webshops aanbiedt. Media Markt wil dit voor haar eigen webshop ook gaan doen. Op dit moment wordt dat in drie Europese landen al getest.
Media Markt Marktplaats
Het aanbieden van een online marktplaats voor verschillende leveranciers die samenkomen onder de vlag van een bekende naam of platform, zoals Bol en AliExpress, is een beproefd e-commerce concept. De leveranciers van producten profiteren van de exposure en naamsbekendheid van de ‘grote naam’ en de winkels zelf, in dit geval Media Markt, hoeft de producten niet allemaal zelf op voorraad te nemen.
Winkels en andere leveranciers betalen voor deelname aan de marktplaats een maandelijkse fee plus een provisie per verkocht product. De hoogte van die provisie wordt bepaald aan de hand van het soort product, rekening houdend met de marges. Het is vooralsnog niet mogelijk om producten die via de Media Markt Marktplaats besteld worden ook bij een filiaal van de winkelketen af te halen. De logistieke afhandeling en levering komt voor rekening van de deelnemende winkels en leveranciers.
Assortiment uitbreiden
In een interview met Twinkle spreekt Shariar Khalili, digital director van MediaMarkt Benelux, over het marktplaatsconcept waarmee in Duitsland, Oostenrijk en Spanje al getest wordt. Volgens Khalili wordt Nederland het vierde land waar Media Markt dit concept gaat testen. Hier wordt het waarschijnlijk een gesloten marktplaats met als belangrijkste doelstelling de uitbreiding van het assortiment van Media Markt.
“We kunnen bijvoorbeeld het longtail assortiment van een supplier via de marketplace aanbieden, om op die manier nog meer klanten te kunnen bedienen. Neem een bepaald merk tv’s: wij kiezen ervoor om een bepaald deel van het assortiment zelf aan te bieden. Maar uitschieters aan de bovenkant – je hebt tv’s van 30.000 euro – die kunnen de fabrikanten zelf aanbieden via de marketplace. Zelf voorraadhoudend zijn is een kostbare operatie”, aldus Khalili tegenover Twinkle.
Verder lezen over Online Shop
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Online13.07.2024