Online07.05.2021

​Manieren om nieuwe papa’s en mama’s online te bereiken


Er zijn in je leven een aantal momenten dat geld uitgeven net wat makkelijker gaat dan anders. Of dat je minder goed op let wat iets kost en of dat niet goedkoper kan. Naast een huwelijk en een begrafenis is vader of moeder worden ook zo’n moment.

Je bent net wat minder kritisch op wat je uitgeeft, of in sommige gevallen totaal niet meer kritisch (voor het geval mijn vriendin dit artikel leest). Hoe kan jij als ondernemer of marketeer inspelen op het bereiken van deze waardevolle doelgroep? Ik geef je een aantal tips!

Tip 1: Speel in op emotie

Dit is misschien wel een beetje een open deur intrappen, maar te belangrijk om niet specifiek te benoemen. De geboorte van je kind is 1 grote achtbaan van emoties. Naast dat je als ouder ook vatbaarder wordt voor emoties is er eigenlijk altijd wel iets waardoor je meer emoties ervaart. Tijdens de zwangerschap, maar ook daarna blijft er veel emotie. Speel daarop in met de uitingen die je doet online. Gebruik herkenbare voorbeelden voor ouders door bijvoorbeeld slaapgebrek te benoemen.

Tip 2: Adverteer op andere momenten

Als nieuwe ouder ben je op andere tijden van de dag ook online. Waar je normaliter ’s nachts lekker ligt te slapen ben je nu bezig met borstvoeding of loop je rondjes door de kamer om de kleine in slaap te krijgen. Momenten waarop je vaak ook (met je smartphone) online bent. En bij uitstek momenten waarop je ook minder kritisch zult zijn om een aankoop te doen (zie tip 1). Hier kan je uiteraard op inspelen door, als de resultaten goed zijn, juist ’s nachts zichtbaarder te zijn (met behulp van een advertentieplanning).

Tip 3: Focus op mobiel

Bij het bereiken van deze specifieke doelgroep is de werking van je website op een smartphone/mobiel nog belangrijker dan bij andere. Denk aan het voorbeeld hierboven. In de nachtelijke uurtjes wordt er veel online gezocht via de mobiel naar oplossingen om de nieuwe kroost beter te laten slapen. Zonde als je goed vindbaar bent, maar je website traag laadt op mobiel!

Tip 4: Ontdek nieuwe kanalen

Pinterest is geen nieuw kanaal meer, het bestaat al even. Maar het ontbreekt bij bedrijven vaak aan een goede strategie om dit kanaal te benutten. En zeker mama’s brengen veel tijd door in deze visuele zoekmachine op zoek naar inspiratie voor de inrichting van de babykamer. Ten opzichte van andere social kanalen is dit kanaal een zoekmachine en je kunt dus ook targeten op zoekwoorden. Meer weten over Pinterest en advertentiemogelijkheden? Lees dan dit artikel!

Tip 5: Zet vol in op e-mail marketing

Het hele traject van zwanger zijn tot de kleine misschien wel een paar jaar oud is biedt veel handvatten voor een stroom e-mails op maat. Bij elke fase past specifieke content en producten. Speel hierop in. Het begint bij het verzamelen van e-mailadressen, daarna het achterhalen van bijvoorbeeld de uitgerekende datum en later de geboortedatum (en geslacht, naam) om de e-mails te personaliseren. Door te personaliseren zorg je voor een betere open-rate en click-rate.

Tip 6: Give-aways!

Deze tip haakt in op de tip over e-mail marketing. Want voordat je kunt gaan mailen met de doelgroep moet je uiteraard beschikken over e-mailadressen. En hoe krijg je die? Door iets weg te geven in ruil voor een e-mailadres. En er zijn tal van mogelijkheden hiervoor. Denk aan brochures of een inspiratieboek voor de inrichting van een kinderkamer. Maar hier gaat natuurlijk ook veel tijd in zitten om deze te maken.

Dus je kunt ook kleiner denken, zoals een kleurplaat die gedownload kan worden. Maak echt iets bijzonders van deze give-away! Bedenk je goed dat deze doelgroep extreem vatbaar is voor zaken die ook een opvoedkundige functie hebben. Die hun kostbare kroost helpt bij het leren tellen, het alfabet opzeggen of het herkennen van kleuren.

Tip 7: Maak gebruik van video’s

Wie je ook wilt bereiken, je doelgroep is visueel ingesteld. Goede video’s van je producten en instructies voor het veilig monteren zijn een must. Papa’s en mama’s geven kleine fortuinen uit aan veilige kinderbedjes en nog duurdere bijpassende matrassen. Dan horen daar handige video’s bij die zorgen voor een goede montage. Een YouTube kanaal vol met video’s is een must.

Tip 8: Adverteer op YouTube

Ook deze tip haakt in op de voorgaande tip: omdat je doelgroep veel video’s kijkt kan je deze ook extreem goed bereiken via YouTube advertenties. Er zijn vele manieren waarop je je advertentie kunt tonen aan de doelgroep. Een van de meest interessante, in dit geval, is de mogelijkheid om te targeten op specifieke kanalen of video’s die door papa’s en mama’s bekeken worden. Adverteren op YouTube past perfect in de strategie om de naamsbekendheid te verhogen en de zichtbaarheid te verhogen.

Hopelijk heb je wat aan deze tips als je deze doelgroep wilt bereiken. Ook als je geen producten of diensten hebt zijn nieuwe papa’s en mama’s een interessante doelgroep overigens. Het is bij uitstek het moment om klanten aan je te binden als je weet dat ze een kind krijgen. Stuur ze een leuke attentie om ze te feliciteren, maak ook hier iets echt speciaals van en je hebt een klant voor het leven!

Deze blogpost is geschreven door Rien van Wolfswinkel, Pure Internet Marketing.

[Fotocredits – Studio Romantic © Adobe Stock]

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

e-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

e-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Pinterest

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

Het is nog niet in Nederland uit, maar dat laat vast niet lang op zich wachten: de nieuwe social media-app Lemon8. Terwijl TikTok-eigenaar ByteDance in Amerika onder vuur ligt om TikTok, heeft het vrolijk een nieuwe app...

social media17.04.2023

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

It's all in the algoritme
​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Een moodboard maken doe je meestal fysiek op papier, maar Pinterest introduceert nu een app waarmee je dat kunt digitaliseren. De app heet Shuffles en is op dit moment alleen op iOS beschikbaar op uitnodiging.

social media02.08.2022

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Social medium Pinterest wil strenger zijn als het gaat om de content die op het platform wordt geplaatst. Het gaat dan specifiek om klimaatverandering, want het wil vanaf nu onjuiste informatie rondom klimaatverandering...

social media06.04.2022

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Pinterest wil zorgen dat je je nog beter kunt voorstellen hoe een meubel precies staat in jouw interieur en komt met een augmented reality-tool waarmee je een virtueel meubel in je eigen huis kunt uitproberen. Klinkt bek...

metaverse24.02.2022

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

In ons drieluik over Pinterest zijn we deze week toegekomen aan Pinterest voor bedrijven. Hoewel het soms lijkt alsof Pinterest juist heel persoonlijk is, is het goed inzetbaar voor organisaties: of ze nou commercieel zi...

social media10.11.2021

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

Pinterest is een bijzonder social medium, zo concludeerden we al in het eerste deel van ons drieluik over het fenomeen. Waar het voor is, dat weet je nu, maar hoe gebruik je het? Hoe pin je iets dat je tof vindt op het i...

social media03.11.2021

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

Sommige mensen noemen het een social medium, maar anderen noemen hem niet in het rijtje Twitter, Facebook, Instagram, enzovoort. Dat is echter juist precies de kracht van Pinterest. Het is heel privé en heel sociaal teg...

social media27.10.2021

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

Ondernemers laten enorme kansen liggen als ze niet vindbaar zijn op Pinterest. Dit is een krachtig platform dat veel ondernemers onderschatten. Vaak omdat ze denken dat het alleen draait om mooie plaatjes of het een ande...

social media08.07.2021

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

social media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

social media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

social media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik