15.12.2016
Online

Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende veranderingen.

Diensten als WhatsApp en Facebook komen nu ook te vallen onder deze regulering, de veelbesproken cookiebanner lijkt te vervallen en alle
digitale communicatie voor marketing zal opt-in worden.

Officiële concept

Het officiële concept van de nieuwe wet staat pas voor januari 2017 op de planning. Of het uitgelekte concept nog gaat verschillen van de conceptversie in januari is nog onduidelijk.

Duidelijk is al wel dat er een aantal grote veranderingen zijn voor zowel consumenten als voor het bedrijfsleven, echter het nu nog niet mogelijk om daar conclusies uit te trekken.

Vanaf januari zullen de radars van de Europese Unie op volle toeren gaan draaien om deze wet te finaliseren. Iets dat mogelijk een langdurig traject zal worden. DDMA heeft kort de meest ingrijpende wijzigingen op een rijtje gezet:

Het einde van de cookiebanner?

De veelbesproken cookiebanner, die de afgelopen jaren voor veel opschudding en nog meer irritatie zorgde, gaat mogelijk verdwijnen.

In de toekomst zal je via browserinstellingen aan kunnen geven wel of niet akkoord te zijn met cookies, zodat de expliciete toestemmingsvraag niet langer nodig is. Iets dat overigens nadelig uit kan pakken omdat consumenten standaard wellicht geen enkele cookie zullen accepteren. Hoe deze browserinstellingen in de praktijk gaan werken is nog niet bekend.

Cookie wall

Ook wordt er ingegaan op de zogenaamde cookie wall. Hiermee is de toegang tot een website afhankelijk van de acceptatie van cookies. De vraag is of deze toestemming ‘vrij’ is; de website is niet toegankelijk zonder het delen van gegevens, maar de consument heeft uiteraard ook de keuze om de website niet te bezoeken. De mogelijkheid van de consument om andere websites tegen soortgelijke prijzen te bezoeken wordt meegenomen om te beoordelen of de toestemming vrij is, oftewel of de cookie wall mag worden gebruikt.

<em>Voorbeeld cookiewall op Marketingfacts<\/em>
Voorbeeld cookiewall op Marketingfacts<\/em>

WhatsApp, Skype en Facebook

De meest in het oog springende wijziging is dat aanbieders van zogeheten Over The Top-services (OTT), zoals WhatsApp, Skype en Facebook, niet langer buiten schot blijven. In de bestaande wet werd alleen de traditionele telecommunicatiesector gereguleerd, maar de Europese Commissie kiest nu voor een level playing field. Aanbieders van dergelijke diensten zijn dan verplicht om de vertrouwelijkheid van de communicatie te waarborgen.

Alles opt-in

Uit de uitgelekte conceptwetgeving komt daarnaast naar voren dat alle digitale communicatie voor marketing opt-in wordt. De soft opt-in voor klanten blijft bestaan. Voor telemarketing mogen lidstaten een uitzondering maken, wat betekent dat telemarketing in Nederland opt-out zou kunnen blijven.

[Afbeelding © Jakub Jirsák- Fotolia]

Share this post