De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende veranderingen.
Diensten als WhatsApp en Facebook komen nu ook te vallen onder deze regulering, de veelbesproken cookiebanner lijkt te vervallen en alle
digitale communicatie voor marketing zal opt-in worden.
Officiële concept
Het officiële concept van de nieuwe wet staat pas voor januari 2017 op de planning. Of het uitgelekte concept nog gaat verschillen van de conceptversie in januari is nog onduidelijk.
Duidelijk is al wel dat er een aantal grote veranderingen zijn voor zowel consumenten als voor het bedrijfsleven, echter het nu nog niet mogelijk om daar conclusies uit te trekken.
Vanaf januari zullen de radars van de Europese Unie op volle toeren gaan draaien om deze wet te finaliseren. Iets dat mogelijk een langdurig traject zal worden. DDMA heeft kort de meest ingrijpende wijzigingen op een rijtje gezet:
Het einde van de cookiebanner?
De veelbesproken cookiebanner, die de afgelopen jaren voor veel opschudding en nog meer irritatie zorgde, gaat mogelijk verdwijnen.
In de toekomst zal je via browserinstellingen aan kunnen geven wel of niet akkoord te zijn met cookies, zodat de expliciete toestemmingsvraag niet langer nodig is. Iets dat overigens nadelig uit kan pakken omdat consumenten standaard wellicht geen enkele cookie zullen accepteren. Hoe deze browserinstellingen in de praktijk gaan werken is nog niet bekend.
Cookie wall
Ook wordt er ingegaan op de zogenaamde cookie wall. Hiermee is de toegang tot een website afhankelijk van de acceptatie van cookies. De vraag is of deze toestemming ‘vrij’ is; de website is niet toegankelijk zonder het delen van gegevens, maar de consument heeft uiteraard ook de keuze om de website niet te bezoeken. De mogelijkheid van de consument om andere websites tegen soortgelijke prijzen te bezoeken wordt meegenomen om te beoordelen of de toestemming vrij is, oftewel of de cookie wall mag worden gebruikt.
WhatsApp, Skype en Facebook
De meest in het oog springende wijziging is dat aanbieders van zogeheten Over The Top-services (OTT), zoals WhatsApp, Skype en Facebook, niet langer buiten schot blijven. In de bestaande wet werd alleen de traditionele telecommunicatiesector gereguleerd, maar de Europese Commissie kiest nu voor een level playing field. Aanbieders van dergelijke diensten zijn dan verplicht om de vertrouwelijkheid van de communicatie te waarborgen.
Alles opt-in
Uit de uitgelekte conceptwetgeving komt daarnaast naar voren dat alle digitale communicatie voor marketing opt-in wordt. De soft opt-in voor klanten blijft bestaan. Voor telemarketing mogen lidstaten een uitzondering maken, wat betekent dat telemarketing in Nederland opt-out zou kunnen blijven.
[Afbeelding © Jakub Jirsák- Fotolia]
Verder lezen over Cookiewet
Online24.07.2023
Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld
gelijke regels voor de berekening van AVG-boetesOnline21.06.2022
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?
Online11.12.2019
Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies
Nieuws07.03.2019
Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken
Advertising19.02.2018
Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR
Online14.07.2017
Big brother is tracking you…
Online10.01.2017
Het einde van de cookiemelding?
als het aan Brussel ligt welOnline13.05.2015
Onduidelijkheid over cookie gebruik? Check de cookie compliance kit
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024