Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Helaas hebben de meesten van ons wel eens te maken gehad met online criminaliteit. Volgens het CBS trof deze vorm van criminaliteit alleen vorig jaar al 2,2 miljoen Nederlanders. Om mensen bewuster te maken van de manieren waarop criminelen online te werk gaan en tips te geven hoe je kunt voorkomen slachtoffer te worden, is een nieuwe overheidscampagne gestart: ‘Laat je niet interneppen’.
Misleiding en nep berichten
Misleiding is een van de veel gebruikte tactieken die online criminelen toepassen. Daarbij maken ze gebruik van gewiekste manieren om potentiële slachtoffers te verleiden, bijvoorbeeld met een mega aanbieding of voordeel. Ook doen zij zich vaak voor als iemand anders, een bekende of familielid, die nep berichten naar slachtoffers sturen die vaak nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.
Daarbij spelen criminelen vaak in op iemands persoonlijke situatie om belangrijke persoonsgegevens los te krijgen. Ze doen zich daarbij voor als iemand anders. Iemand die te vertrouwen is, zoals een vriend of een medewerker van een winkel met een mooie aanbieding. Informatie over deze vrienden, familie of collega’s die ze bijvoorbeeld in social media posts en profielinformatie kunnen vinden.
Vervolgens wordt per e-mail, sms of WhatsApp contact opgenomen met het slachtoffer, en starten de criminelen met het inspelen op menselijke karaktereigenschappen zoals nieuwsgierigheid, vertrouwen, hebzucht, angst en onwetendheid om toe te slaan.
Laat je niet interneppen!
Met de nieuwe campagne ‘Laat je niet interneppen’ wil de overheid mensen helpen om deze misleiding en nep berichten beter te herkennen. Zo wordt in de campagne, die meerdere jaren zal lopen, vooral ook benadrukt dat we nog beter moeten controleren of e afzender van een bericht wel degelijk de afzender is die hij of zij claimt te zijn. En, zoals altijd, bij twijfel: wegdrukken, swipen en zo nodig blokkeren en/of rapporteren.
“Als een crimineel in het echt voor je neus zou staan, trap je er misschien niet zo snel in. Online is dat een stuk lastiger. Steeds meer mensen zijn slachtoffer van online criminaliteit. Daders worden slimmer en soms is een écht bericht moeilijk te onderscheiden van een nepbericht. Met deze campagne willen we mensen helpen om online misleiding sneller te herkennen, zodat ze eerst de afzender checken en bij twijfel wegklikken”, aldus demissionair minister van Justitie Dylan Yesilgöz-Zegerius.
Verder lezen over Cybercrime
Cybercrime11.11.2024
Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Cybercrime08.10.2024
Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen
Cybercrime07.10.2024
Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen
Cybercrime29.08.2024
Waarom bugs vinden in Chrome ineens een stuk interessanter is
Cybercrime09.08.2024
Pas op voor deze oplichting op Booking.com
Cybercrime29.07.2024
E-mailadressen van 15 miljoen Trello-leden op straat door hack
Cybercrime22.07.2024