De feestdagen zijn voor veel mensen de mooiste tijd van het jaar, met gezellige avonden en natuurlijk mooie kerstcadeaus. Maar het kiezen van de perfecte kerstgeschenken is toch ieder jaar weer een uitdaging, zo blijkt uit onderzoek van Intel. En hoewel de meeste cadeaus in Nederland nog altijd in de winkel (70%) worden gekocht, wordt ruim een kwart online besteld.
Nederlandse mannen geven meer geld uit aan kerstcadeaus dan vrouwen: 65% van de mannen heeft wel eens cadeaus van meer dan 60 euro gekocht, tegenover ‘slechts’ 53% van de vrouwen. Ook schenken mannen (16%) vaker echt kostbare kerstcadeaus (300 euro of meer) dan vrouwen (9%). Maar helemaal onzelfzuchtig zijn we niet: bijna een derde (30%) van de Nederlanders geeft wel eens een kerstcadeau in de wetenschap dat ze er zelf ook gebruik van mogen maken. Dat is iets hoger dan het Europese gemiddelde (27%).
Samen met je partner kerstshoppen klinkt leuk, maar is ook niet altijd een goed idee: 17% van de Nederlandse mannen en 11% van de vrouwen geeft aan wel eens ruzie te maken met hun partner tijdens de kerstinkopen. Dat is echter niks vergeleken met de Britten, waar het winkelen voor kerstcadeaus volgens maar liefst 27% van de mannen en 20% van de vrouwen heeft geleid tot onenigheid.
Oorzaken in de verschillen: in heel Europa vinden mannen vooral dat het shoppen te lang duurt en dat hun partner niet snel genoeg een keuze maakt, terwijl vrouwen zich vooral storen aan partners die (te) snel genoeg hebben van het winkelen. Ook het feit dat mannen vaak geneigd zijn om het eerste cadeau te kopen dat ze zien, is een bron van ergernis voor veel Europese vrouwen.
Het onderzoek laat ook interessante verschillen zien in het moment waarop Nederlandse mannen en vrouwen hun kerstinkopen doen. De dames zijn er graag op tijd bij: een kwart (25%) van de ondervraagde vrouwen slaat al in november de meeste kerstcadeaus in, terwijl 38% van de mannen daarmee wacht tot de tweede helft van december. 1% van de mannen gaat zelfs op de laatste dag voor kerst nog op cadeautjesjacht.
Voor het onderzoek zijn ruim 10.000 consumenten in 10 Europese landen ondervraagd, waaronder Nederland. Meer over onze kerstgewoonten zie je in onderstaande infographic!