Online05.12.2023

Klarna neemt geen mensen meer aan: AI kan het werk doen


Wil je heel graag bij een hip internetbedrijf werken als Klarna? Je hoeft daar even geen vacatures te verwachten. Het betaalplatform heeft besloten om even geen mensen meer aan te nemen. Het heeft genoeg personeel en dat wat het mist wordt opgevuld met AI.

Werk gaat veranderen

Het nieuws boezemt waarschijnlijk meer angst voor kunstmatige intelligentie in bij mensen die al denken dat AI alle banen gaat overnemen. Echter is het niet zo dat Klarna alleen maar bots in dienst heeft. Het heeft ongeveer 5000 werknemers en die worden niet ontslagen nu er AI in het spel is. Wel worden er even geen nieuwe mensen aangenomen. Even niet: het is een freeze, geen volledige stop.

Hoewel het er voor mensen die willen werken daardoor misschien iets minder desastreus uitziet, betekent het niet dat je achterover kunt hangen. Het is namelijk wel degelijk bewijs dat AI bepaald werk voor ons gaat doen. Het hangt waarschijnlijk wel erg af van de ontwikkelingen van de technologie en hoe het management van een bedrijf met innovatie omgaat. Klarna is een internetbedrijf en dat maakt het al wat beweeglijker dan veel traditionele bedrijven. Zo stelt de ceo, Sebastian Siemiatkowski, dat het ook wel degelijk zal inhouden dat het bedrijf zal krimpen.

Minder personeel, meer AI

Waar dat eerder dit jaar in mei nog 10 procent van het personeelsbestand was door de slechte economische omstandigheden, steekt Siemiatkowski nu echter totaal niet onder stoelen of banken wat de reden is voor de vacaturestop: AI. In The Telegraph stelt hij dat de verwachting is er is dat AI veel taken kan doen die eerder door mensen werden uitgevoerd. AI is efficiënt: niet foutloos, maar wel heel snel.

Nu wil je uiteraard bij een betaling dat het foutloos gaat, dus waarschijnlijk kiest Klarna voor AI op plekken waar dat iets minder impact heeft, tenzij het heel zeker weet dat de AI geen fouten maakt. Siemiatkowski stelt: “Dingen die mensen heel veel tijd kostten in het verleden, kunnen veel sneller worden gedaan, en we hebben minder mensen nodig om hetzelfde te doen. Het juiste voor ons is om nu te zeggen: even geen nieuwe mensen aannemen, maar kijken hoe dit gaat lopen.”

Meer bedrijven gaan voor AI

Klarna is niet het enige bedrijf dat hiervoor kiest. IBM heeft ook al aangegeven dat het ongeveer hetzelfde van plan is als Klarna. Het is echter bij beide bedrijven onduidelijk welke banen er dan vooral veelal door AI worden gedaan. In ieder geval zou Klarna het helemaal zien zitten om ook veel banen met klantcontact door AI te laten doen, dus waarschijnlijk chatbots waarmee klanten dan kunnen overleggen, in plaats van klantenservicemedewerkers.

Enerzijds is het heel logisch dat er voor IT wordt gekozen om ons werk te doen: dat gebeurde ook toen computers decennia geleden steeds gebruikelijker werden. Het zal vooral het werk wat we nu doen veranderen, of laat het ook echt banen verdwijnen? Het hangt van de persoon af die je het vraagt welk antwoord je krijgt. Sommige mensen zullen zeggen: we gaan zelf ander werk doen, of zelfs helemaal geen werk, omdat de robots het voor ons doen.

Maar er zijn ook mensen die direct last hebben van AI en dat zijn helaas toch vaker mensen die de minder hoogbetaalde banen in het bedrijf bekleden. En juist zij kunnen het geld wel goed gebruiken. Het zou goed zijn als de Klarna-ceo iets meer had gezegd over hoe hij het voor zich ziet als AI de boel straks meer en meer overneemt: als dat inderdaad zijn plan is, want net als met de verwoesting van onze aarde door CO2-uitstoot, plastic, enzovoort, is het ook bij AI zo dat de armen eerder in de problemen komen dan de rijkeren. Of Klarna voor bijvoorbeeld klantenservicemedewerkers een ander antwoord heeft dan het nu aan de Telegraph geeft, dat is te hopen. Uiteindelijk komt het aan op ons als groep, zelfs als de AI er tussen komt. Of misschien wel juist als de AI er tussen komt…

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers

Kinderen worden erdoor gechanteerd, Taylor Swift nagedaan, maar er is nu nog een nieuwe variant: de deepfake lover.

Artificial Intelligence25.10.2024

Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers

Van Yahoo boy naar Yahoo bot
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?

In veel gevallen gaat het goed en kunnen we er veel uithalen, maar er zijn momenten waarop AI onze grote vijand is. Bijvoorbeeld bij een tiener in de Verenigde Staten.

Artificial Intelligence24.10.2024

Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?