24.07.2018
Online

Kijk Samsung’s nieuwe commercials: 100% Apple-klanten pesten

By: Patrick Smeets

BlogOnline

Samsung pest Apple graag, zeker in Amerika. Omdat commercials daar prima aanvallend mogen zijn heeft het Koreaanse bedrijf een aantal commercials gemaakt die letterlijk niks anders doen dan Apple-gebruikers belachelijk maken. Er is in al de drie commercials geen Galaxy smartphone te zien en zelfs het Samsung logo komt maar even in beeld. Ongeveer 95 procent van de ‘reclame’ draait om een langharige Apple Store-medewerker (inclusief Apple logo op zijn shirt) die onbevredigende antwoorden geeft op vragen die mensen hebben over hun iPhone.

Het is bijna bizar hoezeer Samsung inzet op het onnozel neerzetten van mensen die een iPhone hebben of kopen en je vraagt je af of dit soort reclames ook wel werken. Niemand die een iPhone heeft zal na het zien van deze spots denken “hmm, zal ik ook maar een Samsung gaan kopen dan?” en mensen die in dubio zijn over wat hun nieuwe smartphone gaat worden horen en zien alleen maar iPhone en Apple. Als je maar half oplet heb je alleen onderbewust weer een Apple-boodschap gekregen, want er wordt in bijna geen enkel geval gepraat over waarom je dan wel een Samsung-telefoon zou moeten willen. Eerlijk is eerlijk: de zogenaamde genius die ze gebruiken voor de ‘ingenious’ branded commercials (en die eerder ook al werd gebruikt) is wel perfect gecast. Kijk maar:

Op eigen kracht

Als je dit ziet is het eigenlijk wel fijn dat dit soort reclames niet mogen in Nederland. Als je een goed product hebt mag je dat prima van de daken schreeuwen, maar als je structureel alleen maar bezig bent met het afzeiken van de concurrentie komt dat toch flauw en vooral onzeker over. Samsung maakt meer dan prima telefoons met de Galaxy S- en Note-series, dus waarom zo kakken op Apple? Dat heeft zo’n telefoon toch niet nodig.

Je zou kunnen zeggen dat Apple hetzelfde trucje heeft uitgehaald met de Mac vs. PC reclames die jaren geleden ook heel populair waren op het internet en in de VS, maar los van het feit dat die vergelijking niet helemaal werkt was dat ook tien jaar geleden. Het trucje is nu wel bekend en als de commercials niet ontstellend grappig zijn levert het niet zo heel veel op. En zó grappig zijn de commercials nou ook weer niet. Toch?

[Afbeeldingen © Samsung]

Share this post