Heb je een startend bedrijf en zoek je naar het perfecte CMS systeem? De beslissing met welk systeem jij je nieuwe bedrijf online wilt vormgeven, kan lastig zijn. Er zijn veel alternatieven, met ieder hun voor- en nadelen, op budgettair vlak, gebruiksvriendelijkheid of de functionaliteiten. Is WordPress het juiste platform voor jouw startup-site? In dit artikel zullen we de belangrijkste redenen uitlichten waarom je zou kunnen overwegen om voor WordPress te kiezen. Dan kun je kijken of dit voor jou voldoende informatie is om de stap te maken, of toch te kiezen voor een ander CMS.
Ben je zelf geen developer en niet ervaren met het bouwen van websites? Met WordPress vormt dat geen belemmering. Het platform is zowel gebruikers- als beginnersvriendelijk. Werken met de WP backend is zelfs minder ingewikkeld dan het beheren van een Facebook-pagina. Je hebt tot vrijwel alles toegang vanuit één interface, waaronder:
En alles via een overzichtelijk dashboard, zonder enige codeerkennis. Met de nieuwe editor kun je de meest complexe ontwerpen maken met het gemak van een tekstverwerker.
WordPress verwelkomt je in de wondere wereld van blokken! Zo luidde de slogan van de Gutenberg editor. Klik op de “+” knop (“Blok toevoegen”) om een nieuw blok toe te voegen, voor alle soorten content: je kunt tekst, kopjes, afbeeldingen, lijsten en nog veel meer toevoegen! Dit is de vernieuwde editor. Mocht je al ervaring hebben met WordPress en heimwee hebben naar de oude klassieke content editor, installeer dan de plugin Klassieke Editor.
Naast gebruiksvriendelijkheid kun je je WordPress website uitbreiden tot vrijwel alles wat je kunt bedenken. Het platform biedt een geweldig kernproduct dat je kunt optimaliseren naar je persoonlijke behoeften. Alleen al de plugin-directory van WordPress bevat meer dan 55.000 plugin extensies, waarmee je nieuwe functionaliteiten kunt toevoegen aan je site.
Dit reikt van Google Maps-integratie via social share buttons tot contactformulieren, webshop met betaalgateways, lidmaatschapsmogelijkheden en meer. Als je iets nodig hebt voor je startup-website, is de kans vrij groot dat het één muisklik verder is, in de plugin store, gratis of betaald.
Bovendien WordPress compatibel metveel externe services. Door middel van embedden (een stukje van een andere website of applicatie opnemen in je eigen site) kun je bijvoorbeeld eenvoudig content van derden delen, zoals YouTube-video’s. Bovendien stelt het platform met de nieuwe Gutenberg-editor en de REST API nog meer open voor de rest van het web. Je kunt nog meer toevoegen, lezen en updaten aan de hand van de API. Zo kun je met de REST API bijvoorbeeld in WooCommerce een koppeling maken met Exact Online, zodat je boekhouding automatisch wordt doorgezet!
Een primaire zorg van elke site op het web: beveiliging. Vooral wanneer het gevoelige informatie of financiële transacties betreft. Helaas wordt WordPress vanwege zijn enorme populariteit ook steeds meer een doelwit voor hackers. Geen gebruik maken van WordPress dus?
Flauwekul. De makers van WordPress zich hiervan meer dan bewust en investeren zeer veel om het platform veilig te houden. Er is een deskundig WordPress beveiligingsteam dat continu controleert op mogelijke issues en direct updates verstuurt als er iets opduikt op de radar. Bij de nieuwe WordPress-versies worden beveiligingsupdates automatisch uitgevoerd, tenzij je dit handmatig hebt uitgeschakeld. De laatste grote veiligheidsupdate (WordPress versie 5.2.4) is van 14 oktober.
Een grotere bedreiging voor de veiligheid van je website ligt eigenlijk bij jezelf. De meeste inbreuken gebeuren door nalatigheid en menselijke fouten. Dat betekent at je veel kunt doen om dat te voorkomen, zoals:
De gedachte dat – als je eenmaal iets goeds hebt gebouwd – je klanten je zullen vinden, is door de drukke online omgeving achterhaald. Tegenwoordig moet je in de meeste bedrijfstakken erg veel uit de kast halen om opgemerkt te worden.
WordPress biedt startende bedrijven veel marketingtools. Ten eerste is WordPress een krachtig SEO-vriendelijk platform. Dat betekent dat, als je het WordPress-platform kiest voor je nieuwe bedrijf, jouw content gemakkelijk te optimaliseren is voor zoekmachines.
Daarnaast kun je ook verder tweaken op het gebied waarop je website in de zoekmachine wordt weergegeven. Hiervoor zijn verschillende plugins beschikbaar die dit proces deels automatiseren. Dit omvat onder andere het maken van catchy titels, meta omschrijvingen die je organische klikfrequentie helpen verhogen. Een extra verrijking kun je bereiken met structured data, die rich snippets maakt waarmee je écht opvalt.
Hieronder een voorbeeld van één van onze eigen snippets; dit is een “normale” snippet in Google.
Een zogenaamde rich snippet kan extra visuele informatie geven, zoals review-sterren en nog veel meer. Wanneer de desbetreffende website over bijvoorbeeld een recept gaat, kan er zelfs de kooktijd, naam van de kok of auteur, eventuele prijs etc. worden vertoond. Wanneer het om een (evenementen)kalender gaat, kunnen de eerstvolgende data worden uitgelicht. Hieronder een voorbeeld van een rich snippet, waarin Amsterdamse festivals extra worden uitgelicht.
Het platform wordt ook geleverd met integraties voor e-mailmarketing diensten zoals MailChimp, zodat je vanaf het begin een nieuwsbrief kunt maken. Plus, WordPress content is geoptimaliseerd voor het delen op sociale netwerken, zodat het goed oogt.
Kortom, als het gaat om inbound marketing, biedt het platform jou ook voldoende tools.
Last but not least, WordPress gebruikers hebben de luxe om online kennisbanken gratis te raadplegen. Over WordPress wordt er zeer veel geschreven en er zijn veel tutorials beschikbaar. Zo kun je autodidactisch aan de slag en hoef je niet te betalen aan technische support, zoals bij sommige andere CMS systemen wel het geval is.
Het Amerikaanse WPBeginner geeft hier een mooi voorbeeld van. In Nederland is er WPLounge, de Nederlandstalige equivalent van WPBeginner. Op deze websites kun je met de diverse tutorials en Q&A’s antwoord krijgen op de meest gestelde vragen en zelfstandig verder.
De marktleider (65% van alle – op CMS gedreven – websites draaien op WordPress) heeft ook enkele nadelen, die je wellicht in je achterhoofd wilt houden bij het kiezen van je platform.
Met een startende onderneming kan het behoorlijk lastig zijn om een CMS te kiezen. Er zijn veel kandidaten op de markt. Hopelijk heeft ons artikel je geholpen om te zien dat WordPress veel te bieden heeft voor startende ondernemers. In één oogopslag: