Online24.12.2021

Is vliegen en 5G straks niet te gevaarlijk?


Het is de laatste tijd wat stil rond 5G, wat vooral komt omdat het nog wel even duurt voor de volgende frequentie onder de hamer gaat. Toch wordt er veel onderzocht rondom deze nieuwe dataverbinding. Zo gaan Amerikaanse telecommunicatie-organisaties met luchtvaartmaatschappijen samenwerken om 5G-netwerken te maken voor aan boord. Is dat niet gevaarlijk?

Eindelijk wifi aan boord

Het heeft enorm lang geduurd voordat we fatsoenlijk internet aan boord hadden van vluchten en zelfs dat is nog steeds niet altijd mogelijk. Dat heeft niet zozeer te maken met luchtvaartmaatschappijen die geen investeringen willen doen: het valt ook samen met de veiligheid ervan. Zo zou de verbinding ervoor kunnen zorgen dat systemen binnen het vliegtuig ontregelden.

Nu is er nog nooit een vliegtuigongeluk gebeurd omdat iemand zijn telefoon niet op vliegtuigmodus zette, maar er zijn wel degelijk veel redenen geweest om wifi op vluchten te weren. Om dezelfde reden als dat je vroeger bij het landen en opstijgen ook geen elektronica mocht gebruiken. Mobiel internetten in vliegtuigen op 3G of 4G is wel verboden. Dat komt niet omdat het problemen geeft met de technologie aan boord, maar wel met de technologie aan de grond.

Gevaren van 5G

Inmiddels wordt er in de Verenigde Staten gekeken wat de gevaren zijn van 5G-netwerken aan boord van vliegtuigen. Hiervoor gaan de telecomsector, Aerospace Industries Association en Airlines for America samenwerken. Zo kunnen ze gegevens delen, waardoor beter kan worden onderzocht wat 5G voor invloed heeft op systemen in het vliegtuig en aan de grond. Net als bij eerdere internetverbindingen zijn luchtvaartmaatschappijen overtuigd dat de nieuwe signalen van 5G de apparatuur in het vliegtuig en in helikopters negatief zal beïnvloeden.

Het is ergens dus een herhaling van het verleden, maar aan de andere kant is 5G wel iets heel anders dan 3G en 4G. Zeker de hoogste frequentie, die waarschijnlijk in 2023 pas onder de hamer gaat, kan een potentieel risico zijn. Vliegtuigmaatschappijen zien het op dit moment in ieder geval niet als iets handigs om meer geld te vragen van passagiers en het snel te implementeren. Het denkt vooral dat het tot een kostenpost zal leiden van 1,8 miljard euro door vluchtverstoringen. Het denkt dat landingen bij slecht zicht minder goed mogelijk zijn en dat er veel vertragingen en annuleringen volgen door de implementatie van 5G.

Telecombedrijf versus vliegtuigmaatschappij

Telecombedrijven willen juist heel graag 5G implementeren: zij telden 78 miljard euro neer voor de frequenties. Ze denken dat de signalen van 5G meer dan genoeg gescheiden zijn van de frequenties die vliegtuigmaatschappijen gebruiken en dat het allemaal veilig blijft, maar hier zijn vliegtuigmaatschappijen dus nog niet zo zeker van. Goed om te zien dat ondanks dat ze het niet eens zijn, deze partijen toch de koppen bij elkaar steken om te onderzoeken of 5G inderdaad gevaarlijk is met vliegen.

Zal het inderdaad te dichtbij de frequentie komen waarop de luchtvaart communiceert, of zien de vliegtuigmaatschappijen spoken? Het wil samen kijken naar een variant van 5G die voor beide partijen prettig en veilig is. Wordt vervolgd, al kan dat jaren duren. In 2013 werd wifi in vliegtuigen al goedgekeurd en dat hebben we ook nog steeds lang niet overal.

Lees ook: Waarom is er nog geen 5G in het vliegtuig?

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over 5G

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

VodafoneZiggo heeft in de recente frequentieveiling nieuw spectrum verworven om aan haar netwerk toe te voegen. Tijdens de veiling is 100MHz bemachtigd in de 3,5GHz band. Dit stelt het telecombedrijf in staat om het bestaande netwerk nog verder door te ontwikkelen en te versterken. VodafoneZiggo is erg tevreden met de uitkomst van de veiling. VodafoneZiggo betaalt € 57,5 miljoen euro voor deze spectrumvergunning, die loopt tot 2040. 

Mobile02.07.2024

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

Er is nog geen 6G, maar Japan heeft het wel al gebruikt

Terwijl we wachten tot de snellere versie van 5G onder de hamer gaat, heeft Japan zich al volop op 6G gestort.

Technology03.05.2024

Er is nog geen 6G, maar Japan heeft het wel al gebruikt

Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads

Als eerste provider in Europa heeft Vodafone, samen met chipmaker Qualcomm en smartphone fabrikant Xiaomi, een nieuwe, snellere 5G-uplingtechnologie getest. De drie partijen zijn er in geslaagd om op het standalone (SA)...

Mobile22.01.2024

Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads

Waarom worden nog steeds antistralingsstickers verkocht?

Het is een discussie die al zo oud is als de mobiele telefoon: de eventuele gezondheidsschade die mobiele straling kan veroorzaken. Ik kreeg mijn eerste mobiele telefoon in 1992 en schreef tussen 2003 en 2018 meer dan 15...

Mobile28.12.2023

Waarom worden nog steeds antistralingsstickers verkocht?

Is na 30 jaar nog steeds niet duidelijk dat die niet werken?
Vier jaar later dan gepland kan het ‘echte’ 5G eindelijk los in Nederland

Het was een klucht, de procedure rondom de veiling van de 3.5GHz frequentieband voor 5G in Nederland. Nadat Mona Keijzer als verantwoordelijke politicus de zaak rondom het vrijmaken van de frequentieband op z’n beloop...

Mobile22.12.2023

Vier jaar later dan gepland kan het ‘echte’ 5G eindelijk los in Nederland

De 3.5GHz band is vanaf augustus 2024 beschikbaar
​5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen

Mag je van je werkgever een nieuwe telefoon uitzoeken, of ben je zelf een werkgever en kijk je naar wat de beste manier is om te zorgen dat je staf bereikbaar is? Denk dan misschien niet meteen in toestellen, maar juist...

Mobile14.12.2023

​5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen

Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?

De plannen voor de bouw van een fabriek voor mobiele netwerk componenten in Frankrijk lagen er al in 2019. Die werden echter door de coronapandemie en het handelsverbod, waarover hieronder meer, gedwarsboomd. Nu, zo meld...

Mobile12.12.2023

Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?

Chinese fabrikant zou 'oude' plannen voor een fabriek in Frankrijk weer nieuw leven ingeblazen hebben
Apple werkt al aan 6G

Terwijl meer dan de helft van de wereld nog wacht op de uitrol van (landelijk dekkende) 5G-netwerken is de industrie (GSMA) al een paar jaar bezig met het maken van afspraken rondom de standaarden voor de opvolger, 6G. H...

Mobile05.12.2023

Apple werkt al aan 6G

De fabrikant zoekt een techneut die daarbij kan helpen

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...