De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Kunstverzamelaars slaan steeds vaker hun slag online en gebruiken vooral social media daarbij als inspiratieplatform. Zo’n 4 op de 10 kunstkopers kocht het afgelopen jaar één of meerdere objecten online. Omzetcijfers bevestigen de populariteit van de online kunstmarkt; wereldwijd steeg deze namelijk in één jaar met 12% en kwam daarmee op een totaal van 3,7 miljard euro. Hierbij gaat het niet alleen om kunst, maar ook om juwelen, sieraden, wijn, antiek en andere verzamelobjecten.
Groei online kunstmarkt
Verzekeraar Hiscox heeft wereldwijd onderzoek gedaan onder ruim 800 kunstkopers en 130 kunstgaleries en onderzocht wat vorig jaar de actuele trends en ontwikkelingen op gebied van kunsthandel waren.
Naar verwachting blijft de groei van de online kunstmarkt in ieder geval toenemen. Zo geeft 9 op de 10 online kunstkopers aan hetzelfde aantal of meer online aankopen te doen de komende 12 maanden. “De groeiende groep online kopers bestaat niet alleen uit verzamelaars van waardevolle, klassieke schilderijen. Er is een grote groep die in Nederland bijvoorbeeld goede wijnen, modeltreinen, postzegels of design verzamelt. Dan zijn de individuele objecten misschien niet altijd heel kostbaar, maar de gehele verzameling kan van grote waarde zijn. Zowel financieel als emotioneel,” aldus Jan Willem van Es, marketing manager bij Hiscox.
Ook de kunstkopers met een jaarlijks budget van minimaal 85.000 euro, zoeken steeds vaker online inspiratie voor nieuwe aankopen. Ruim een derde bezoekt kunst- en collectiewebsites meerdere keren per week. Kunstgalerieën verklaren dat afgelopen jaar 29% van hun verkoop online plaatsvond: een stijging van 21% ten opzichte van 2016.
Instagram populairste platform
Van de respondenten geeft 72% aan Instagram te gebruiken om nieuw werk te ontdekken. “Steeds meer verzamelaars bekennen dat social media hen beïnvloedt in het aankoopproces. Dit maakt Instagram een invloedrijk kanaal voor makers en verkopers om in contact te komen met hun doelgroep en hun objecten te verkopen,” zo stelt van Es. Kunstgalerieën spelen hier dan ook op in: 9 op de 10 maakt actief gebruik van social media. Ook hier spant Instagram de kroon met 62%.
Prijs en kwaliteit
Meer dan de helft (59%) van de online kunstplatforms stelt dat het winnen van vertrouwen van de consument de grootste uitdaging is. De reden hiervan is onduidelijkheid over de totstandkoming van de verkoopprijzen. ‘
Wil je online succesvol iets verkopen, dan is transparantie over de prijs een belangrijke factor. Dit telt bij kunst namelijk zwaar mee. Een andere belangrijke factor is de staat en kwaliteit van het object. Van de respondenten die geen kunst online hebben gekocht, gaf driekwart aan dat dit was omdat ze niet de mogelijkheid hebben het kunstwerk fysiek te inspecteren. Dat is natuurlijk een algemeen nadeel van online verkoop, al wordt deze drempel wel steeds wat minder.
Authenticiteitscertificaat
Van Es heeft wel een idee hoe het vertrouwen verbeterd kan worden: “Verkopers kunnen de mogelijke zorgen van kopers wegnemen, door transparant te zijn over de totstandkoming van de verkoopprijs en meer achtergrondinformatie over het kunstwerk en de maker te bieden. Een taxatierapport door een onafhankelijke partij kan hierbij helpen.” Zo zegt 8 op de 10 kopers dat een authenticiteitscertificaat hen meer vertrouwen geeft in online aankopen.
Meer weten? Hier lees je het hele onderzoek (PDF).
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024