Online09.01.2019

Instagram steeds vaker gebruikt voor het ontdekken van nieuwe kunst


Kunstverzamelaars slaan steeds vaker hun slag online en gebruiken vooral social media daarbij als inspiratieplatform. Zo’n 4 op de 10 kunstkopers kocht het afgelopen jaar één of meerdere objecten online. Omzetcijfers bevestigen de populariteit van de online kunstmarkt; wereldwijd steeg deze namelijk in één jaar met 12% en kwam daarmee op een totaal van 3,7 miljard euro. Hierbij gaat het niet alleen om kunst, maar ook om juwelen, sieraden, wijn, antiek en andere verzamelobjecten.

Groei online kunstmarkt

Verzekeraar Hiscox heeft wereldwijd onderzoek gedaan onder ruim 800 kunstkopers en 130 kunstgaleries en onderzocht wat vorig jaar de actuele trends en ontwikkelingen op gebied van kunsthandel waren.

Naar verwachting blijft de groei van de online kunstmarkt in ieder geval toenemen. Zo geeft 9 op de 10 online kunstkopers aan hetzelfde aantal of meer online aankopen te doen de komende 12 maanden. “De groeiende groep online kopers bestaat niet alleen uit verzamelaars van waardevolle, klassieke schilderijen. Er is een grote groep die in Nederland bijvoorbeeld goede wijnen, modeltreinen, postzegels of design verzamelt. Dan zijn de individuele objecten misschien niet altijd heel kostbaar, maar de gehele verzameling kan van grote waarde zijn. Zowel financieel als emotioneel,” aldus Jan Willem van Es, marketing manager bij Hiscox.

Ook de kunstkopers met een jaarlijks budget van minimaal 85.000 euro, zoeken steeds vaker online inspiratie voor nieuwe aankopen. Ruim een derde bezoekt kunst- en collectiewebsites meerdere keren per week. Kunstgalerieën verklaren dat afgelopen jaar 29% van hun verkoop online plaatsvond: een stijging van 21% ten opzichte van 2016.

Instagram populairste platform

Van de respondenten geeft 72% aan Instagram te gebruiken om nieuw werk te ontdekken. “Steeds meer verzamelaars bekennen dat social media hen beïnvloedt in het aankoopproces. Dit maakt Instagram een invloedrijk kanaal voor makers en verkopers om in contact te komen met hun doelgroep en hun objecten te verkopen,” zo stelt van Es. Kunstgalerieën spelen hier dan ook op in: 9 op de 10 maakt actief gebruik van social media. Ook hier spant Instagram de kroon met 62%.

Prijs en kwaliteit

Meer dan de helft (59%) van de online kunstplatforms stelt dat het winnen van vertrouwen van de consument de grootste uitdaging is. De reden hiervan is onduidelijkheid over de totstandkoming van de verkoopprijzen. ‘

Wil je online succesvol iets verkopen, dan is transparantie over de prijs een belangrijke factor. Dit telt bij kunst namelijk zwaar mee. Een andere belangrijke factor is de staat en kwaliteit van het object. Van de respondenten die geen kunst online hebben gekocht, gaf driekwart aan dat dit was omdat ze niet de mogelijkheid hebben het kunstwerk fysiek te inspecteren. Dat is natuurlijk een algemeen nadeel van online verkoop, al wordt deze drempel wel steeds wat minder.

Authenticiteitscertificaat

Van Es heeft wel een idee hoe het vertrouwen verbeterd kan worden: “Verkopers kunnen de mogelijke zorgen van kopers wegnemen, door transparant te zijn over de totstandkoming van de verkoopprijs en meer achtergrondinformatie over het kunstwerk en de maker te bieden. Een taxatierapport door een onafhankelijke partij kan hierbij helpen.” Zo zegt 8 op de 10 kopers dat een authenticiteitscertificaat hen meer vertrouwen geeft in online aankopen.

Meer weten? Hier lees je het hele onderzoek (PDF).

...

Verder lezen over Instagram

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Instagram stort zich op meer video’s op het platform, maar wat het daar niet bij heeft verteld is dat die video’s ook goed moeten scoren.

Social Media28.10.2024

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat