Online01.07.2015

​In 6 stappen naar betere content en commerce


Het is nogal wat, onze Maturity Index. Vorige keer gaf ik al tips over hoe je de maar liefst achttien focuspunten kunt inzetten om de meest optimale content-commerce balans te maken. En natuurlijk om daarmee succes te behalen met je webshop. Maar het is nogal ambitieus om gelijk alles in één keer te veranderen. Daarom een quick guide voor het verbeteren van je webshop en het perfectioneren van de balans tussen content en commerce.

Stap 1: definieer het 0-punt

Begin met het in kaart brengen van de maturity index voor je eigen webshop en ondersteunde (content-)kanalen. Zoals in de vorige blog genoemd [link naar blog Maturity Index]: wees eerlijk. Niemand heeft er wat aan als je je beter voordoet dan je bent. Je kunt misschien jezelf voor de gek houden, maar de klant zeker niet. En die klant stemt met zijn voeten, dus wees reëel.

Stap 2: benchmark je resultaten

Het liefst check je je resultaten door ze naast de resultaten van de concurrent te leggen. De benchmark is alleen om te controleren of je jezelf reële cijfers hebt gegeven. Als je namelijk teveel uitgaat van de plus- en minpunten van je concurrent, verlies je de focus op je eigen sterktes en de behoeften van de klant. Dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait.

Step 3: ontwikkel een contentstrategie

Voordat je je zwakste factoren gaat aanpakken, is het goed om even een stap terug te doen en na te denken wat je met je content wilt bereiken, welke doelstellingen je jezelf hebt gesteld voor de webshop en hoe die twee in lijn liggen met elkaar. Uit ons onderzoek ‘How content and commerce collide’ in samenwerking met Econsultancy blijkt dat veel bedrijven (60 procent) deze stap al genomen hebben, maar geldt dat ook voor jou?

Stap 4: prioriteer de actiepunten

Je kunt je contentstrategie gebruiken om te bepalen welke factoren die het minst presteren als eerste moeten worden aangepakt. Stel dat blijkt dat je sociale media nog niet op orde zijn, maar je content ook nog geen directe link heeft met de webshop, dan kan dat laatste de hoogste prioriteit krijgen, omdat je content nog te weinig bijdraagt aan de doelstellingen van de webshop. Door te prioriteren wordt het behapbaar en kun je weer rustig ademhalen.

Stap 5: zorg altijd voor een balans tussen waarde voor en van de klant

Dat je content in lijn moet liggen met de commerciële doelstellingen, betekent niet dat directe omzet het hoogst haalbare is als het je contentstrategie betreft. Ga niet nu elk stukje content volgooien met producten of aanbiedingen. Het draait, zoals ook blijkt uit de Maturity Index, om de balans. Je doelgroep is enerzijds op zoek naar het beste product, dus informeer de klant, zonder gelijk te verkopen.

Anderzijds wil de klant geëntertaind worden, ook als je in b2b zit, dus maak inspiratielijstjes of zelfs een Pinterest-bord in een bepaalde stijl. Of maak een grappig filmpje, zoals een parodie op de uitpakfilmpjes die op YouTube circuleren. Of beter: maak er een wedstrijdje van. Wie van je klanten kan het meest hilarische uitpakfilmpje maken? Die krijgt een cadeaubon. Inspireer je klanten gelijk om bij je te kopen.

Stap 6: maak er geen eenmalige actie van

Geen enkele marketingtactiek werkt als het in isolatie of eenmalig wordt uitgevoerd. De uitlijning met commerce is belangrijk, maar denk ook na hoe je de verbetering van je content en commerce kan embedden in je marketingorganisatie. De behoeften van je klant veranderen continu en die uitpakwedstrijd werkt misschien een tijdje, maar je wilt de klant continu aangenaam verrassen. Als je iteratieve verbetering kunt opnemen in je processen en organisatie klim je steeds verder op die Maturity Index ladder.

Lees het hele onderzoek dat we uitvoerden met Econsultancy hier.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketing manager EPiServer Benelux

...

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth