Online23.05.2017

In 2016 werd ruim 1 miljard euro uitgegeven bij Europese webshops


Er wordt sowieso steeds meer online geshopt, maar dat wordt ook steeds vaker bij buitenlandse webshops gedaan. In 2016 hebben Nederlandse consumenten in totaal voor meer dan 1 miljard euro aan producten gekocht bij buitenlandse webwinkels, maar wel binnen de EU. Dat is een flinke groei ten opzichte van het jaar ervoor: +25 procent. Vooral kleding en schoenen werden online gekocht. Dat blijkt uit een big data onderzoek van het CBS samen met de universiteiten van Amsterdam en Leiden.

Het was voor het CBS lange tijd niet mogelijk om in kaart te brengen hoeveel we nu daadwerkelijk bij webshops in de EU uitgeven, omdat het geld van die webshops niet in Nederland terecht komt en daardoor niet traceerbaar is. Overigens zie jij zelf lang niet altijd of je bij een buitenlandse shop winkelt, omdat deze ook in het Nederlands kan zijn en je gewoon met iDeal kunt betalen. Op basis van big data is het het CBS nu wel gelukt om dit in kaart te brengen.

In welke landen shoppen we?

Het grootste deel van deze buitenlandse, Europese online uitgaven werd gedaan bij winkels in Duitsland, Groot-Brittannië, België en Italië. De Duitse webwinkels gaan aan kop met ruim 50 procent van de aankopen. Daarna volgen Groot-Brittannië (12 procent) en België en Italië (8 procent).

Hoe het CBS dat onderzoek precies heeft uitgevoerd kun je hier lezen.

© Foto: vege – Fotolia.

Flinke groei ten opzichte van 2015
Flinke groei ten opzichte van 2015
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?