Er wordt sowieso steeds meer online geshopt, maar dat wordt ook steeds vaker bij buitenlandse webshops gedaan. In 2016 hebben Nederlandse consumenten in totaal voor meer dan 1 miljard euro aan producten gekocht bij buitenlandse webwinkels, maar wel binnen de EU. Dat is een flinke groei ten opzichte van het jaar ervoor: +25 procent. Vooral kleding en schoenen werden online gekocht. Dat blijkt uit een big data onderzoek van het CBS samen met de universiteiten van Amsterdam en Leiden.
Het was voor het CBS lange tijd niet mogelijk om in kaart te brengen hoeveel we nu daadwerkelijk bij webshops in de EU uitgeven, omdat het geld van die webshops niet in Nederland terecht komt en daardoor niet traceerbaar is. Overigens zie jij zelf lang niet altijd of je bij een buitenlandse shop winkelt, omdat deze ook in het Nederlands kan zijn en je gewoon met iDeal kunt betalen. Op basis van big data is het het CBS nu wel gelukt om dit in kaart te brengen.
Het grootste deel van deze buitenlandse, Europese online uitgaven werd gedaan bij winkels in Duitsland, Groot-Brittannië, België en Italië. De Duitse webwinkels gaan aan kop met ruim 50 procent van de aankopen. Daarna volgen Groot-Brittannië (12 procent) en België en Italië (8 procent).
Hoe het CBS dat onderzoek precies heeft uitgevoerd kun je hier lezen.
© Foto: vege – Fotolia.