Het afgelopen jaar hebben Nederlandse consumenten voor 20,16 miljard euro aan online webwinkels uitgegeven. De online bestedingen stijgen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het zijn met name de online bestedingen aan schoenen & lifestyle-producten, IT en food/nearfood die in 2016 een flinke toename zien.
In Q4 van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit. In totaal heeft 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in het laatste kwartaal een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard euro aan online bestedingen. Online groeide in Q4 met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Met de feestdagen is het laatste kwartaal traditioneel het beste kwartaal. Ook de groei as hier hoger dan in de drie kwartalen daarvoor.
Maar bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee dus de grens van 20 miljard euro. Deze totale online bestedingen kunnen worden onderverdeeld in producten en diensten. Er werd in 2016 in totaal 11,01 miljard euro online uitgegeven aan producten, zoals IT, schoenen en telecom. Daarnaast werd er 9,15 miljard euro uitgegeven aan de aankoop van diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen. Zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
Wanneer er naast de online ontwikkelingen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de uitgaven in de fysieke winkelstraat, is te zien dat de offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 nagenoeg stabiel zijn gebleven (-1 procent). De substantiële groei van het online kanaal is hiermee dus direct de grootste drijfveer achter de groei van de totale consumentenbestedingen in de detailhandel.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2016 is exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag. Online winkels, inclusief de webwinkels van veel fysieke winkels en winkelketens, profiteren hiervan.”
Gino Thuij (GfK): “De online bestedingen zijn in 2016 opvallend sterk gegroeid in vergelijking met voorgaande jaren. Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat.”