De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het afgelopen jaar hebben Nederlandse consumenten voor 20,16 miljard euro aan online webwinkels uitgegeven. De online bestedingen stijgen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het zijn met name de online bestedingen aan schoenen & lifestyle-producten, IT en food/nearfood die in 2016 een flinke toename zien.
Vierde kwartaal
In Q4 van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit. In totaal heeft 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in het laatste kwartaal een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard euro aan online bestedingen. Online groeide in Q4 met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Met de feestdagen is het laatste kwartaal traditioneel het beste kwartaal. Ook de groei as hier hoger dan in de drie kwartalen daarvoor.
Producten en diensten
Maar bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee dus de grens van 20 miljard euro. Deze totale online bestedingen kunnen worden onderverdeeld in producten en diensten. Er werd in 2016 in totaal 11,01 miljard euro online uitgegeven aan producten, zoals IT, schoenen en telecom. Daarnaast werd er 9,15 miljard euro uitgegeven aan de aankoop van diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen. Zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
Groei detailhandel
Wanneer er naast de online ontwikkelingen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de uitgaven in de fysieke winkelstraat, is te zien dat de offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 nagenoeg stabiel zijn gebleven (-1 procent). De substantiële groei van het online kanaal is hiermee dus direct de grootste drijfveer achter de groei van de totale consumentenbestedingen in de detailhandel.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2016 is exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag. Online winkels, inclusief de webwinkels van veel fysieke winkels en winkelketens, profiteren hiervan.”
Gino Thuij (GfK): “De online bestedingen zijn in 2016 opvallend sterk gegroeid in vergelijking met voorgaande jaren. Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat.”
Verder lezen over Consument
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023