Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Je hebt IKEA-lovers en IKEA-haters. Die laatste groep vindt vooral de strategie van de winkelketen vervelend. Het is er altijd druk, je moet een eindeloze route door de winkel lopen en daarna is het maar de vraag of alle spullen wel in de auto passen.
Nieuwe IKEA-app in Nederland en Frankrijk
Het is opvallend dat de keten het zo ontzettend goed blijft doen, ondanks een zeer beperkte online strategie en basic app. In april berichtten we al dat IKEA ambitieuze plannen heeft, waaronder het ontwikkelen van een vernieuwde app. De nieuwe app wordt binnenkort gelanceerd en in Nederland mogen we deze als een van de eerste landen gaan uitproberen, samen met Frankrijk. Daarna rolt het bedrijf de app uit naar acht andere landen met een grote afzetmarkt.
Winkelen door middel van VR
Je kunt met de app een ruimte virtueel inrichten. Als je kamerafmetingen invoert in de nieuwe app dan laat IKEA je zien hoe dit er ingericht uitziet. Ook kun je kiezen voor verschillende stijlen en levensfases, waarna IKEA suggesties doet. In 2017 kwam de Zweedse meubelgigant al met een Virtual Reality-app, maar vreemd genoeg was deze alleen bedoeld om mee te ‘spelen’. Wie vervolgens de producten wilde kopen, kon dat niet via de app doen. Je kon alleen verlanglijstjes maken,. Nu hoef je jezelf niet meer zelf door de wirwar van het zelfbedieningsmagazijn te navigeren om toch een goede indruk te krijgen van de spullen.
Nederland goed ontwikkeld op gebied van technologie
IKEA gaat veel meer de nadruk leggen op e-commerce. Online shoppen en winkels openen in het centrum van steden maakt onderdeel uit van de nieuwe strategie. “Het is een compleet nieuwe ervaring”, vertelde Barbara Martin Coppola, chief digital officer bij IKEA, aan Reuters in een interview. “De app combineert de winkelervaring met de online ervaring.” IKEA kiest Nederland uit voor het lanceren van de app omdat ons land volgens Coppola goed ontwikkeld is op het gebied van technologie. “In Nederland heerst een grote mate van flexibiliteit. Dat maakt het een goede markt om de app als eerst uit te brengen.”
Terwijl e-commerce voor IKEA groeit, zegt Coppola dat IKEA zijn locaties buiten de stad opnieuw kan gaan inrichten, waarbij het gebruikmaakt van de ervaringen die ze opdoen in de pilotwinkels in de binnensteden. Er kunnen speciale magazijnen worden ingericht om grote en online bestellingen te verwerken.
Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe IKEA-app gelanceerd wordt.
Verder lezen over Ikea
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Online27.08.2024
IKEA test een eigen marktplaats voor gebruikte meubels
Marketing10.06.2024
IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers
Gadgets29.04.2024
IKEA komt met een thuiswerkplek die ook echt handig is
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gadgets10.11.2023
Led-strips: 5 x leuke dingen waarvoor je ze kunt gebruiken
Nieuws27.07.2023
IKEA bestaat 80 jaar: 8 bijzondere wetenswaardigheden
Online03.05.2023