De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In een tijd waarin de meeste online webshops binnen een dag meubels gratis afleveren, behaalt Ikea het gros van zijn sales nog altijd via fysieke winkels. Het bedrijf is de grootste meubelretailer ter wereld zonder een aanzienlijke online aanwezigheid; iets dat op zijn zachtst gezegd indrukwekkend genoemd mag worden in de digitale wereld van nu. Toch voelt de multinational, zeker met het oog op de Verenigde Staten waar concurrent Amazon gigantisch populair is, dat er behoefte is aan verandering. Want ook als meubelleverancier moet je meegaan met de tijd: en dit is precies wat het bedrijf van plan is.
Digitale transformatie
Barbara Martin Coppola is als Chief Digital Officer verantwoordelijk voor de uitvoering van deze digitale transformatie. Ze sprak met het Amerikaanse nieuwskanaal CNBC over de toekomst van het bedrijf en wat de wereld kan verwachten van Ikea.
De volgende projecten staan in ieder geval op de planning:
- App: Een van de grootste lanceringen voor Ikea in 2019 is een e-commerce app met o.a. de augmented reality technologie Place. Naast het visualiseren van items in je eigen huis, zal de app veel persoonlijke aanbevelingen geven én wordt het mogelijk om gemakkelijk aankopen te doen via je smartphone.
- Tweedehands meubels: Van circulaire meubelpakketten tot veggie hotdogs; dat het bedrijf met duurzaamheid bezig is, mag duidelijk zijn. Niet voor niets won IKEA de Retail Sustainability Award in 2018. Een nieuw project genaamd ‘Spare life’ moet gebruikte Ikea-meubels een nieuw leven geven en draagt bij aan Ikea’s duurzaamheidsbeleid.
- Experience winkels: Jesper Brodin (Chief Executive Ikea) kondigde begin vorig jaar al aan dat kleine stadswinkels wereldwijd een belangrijk onderdeel van de 2019-2021 strategie zullen worden. Wereldwijd zijn er tot nu toe 30 kleinere ‘touchpoint outlets’ geopend als test. Deze plekken dienen als ‘experience centres’ en moeten bezoekers stimuleren om producten dichtbij huis te ervaren en via hun smartphones aankopen te doen.
Ook op andere digitale gebieden zit het bedrijf niet stil. Ikea is druk bezig met het ontwikkelen van verschillende smart home producten om een grotere doelgroep aan te spreken, zowel zelf als in partnership met andere merken. Ikea’s expertise in het zogeheten ‘small space living’ en kosteneffectieve meubels zou zich effectief kunnen doorvertalen in zelfrijdende showrooms en autonome afleverdiensten. Augmented reality en virtual reality zijn daarnaast technieken waar het bedrijf bekend mee is, maar waarvan we tot nu toe slechts het tipje van de sluier hebben gezien. Ongetwijfeld zullen ook deze technieken verder worden uitgebreid voor slimme, klantvriendelijke doeleinden.
Fast forward
Fast forward naar de toekomst: virtuele Ikea experiences, supersonische smart home producten en zelfrijdende showrooms voor je deur geparkeerd? De tijd zal het leren. Op korte termijn kunnen we in ieder geval veel nieuwe ontwikkelingen van het bedrijf verwachten.
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenVerder lezen over Ikea
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Online27.08.2024
IKEA test een eigen marktplaats voor gebruikte meubels
Marketing10.06.2024
IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers
Gadgets29.04.2024
IKEA komt met een thuiswerkplek die ook echt handig is
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gadgets10.11.2023
Led-strips: 5 x leuke dingen waarvoor je ze kunt gebruiken
Nieuws27.07.2023
IKEA bestaat 80 jaar: 8 bijzondere wetenswaardigheden
Online03.05.2023
De IKEA-app laat je je huis inrichten met AI
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023