Waar verliezers zijn, zijn ook winnaars. Een week geleden, op 19 december, ging de toch ietwat onverwachte ‘eindejaarslockdown’ in. Op een moment dat heel Nederland nog volop in ‘Kerstinkopen’ modus verkeerde. Voor diegenen die niet in de buurt van de Duitse of Belgische grens woonden zat er (wederom) niets anders op dan online shoppen. Dat hebben ze bij iDEAL gemerkt. In de week voor Kerst werden dit jaar dagelijks tot 55 procent meer iDEAL-betalingen uitgevoerd dan op vergelijkbare dagen toen de winkels nog wel gewoon open waren. De dagomzet van die betalingen lag zelfs tot 80 procent hoger dan normaal.
In de zeven dagen die eindigden op 23 december werden in totaal 28,7 miljoen iDEAL-betalingen uitgevoerd voor een totaalbedrag van 2,73 miljard euro. Daarmee kwamen het aantal betalingen en de omzet, vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, respectievelijk 20 en 25 procent hoger uit.
Ook vorig jaar zaten we rond de kersttijd in een lockdown. Die begon toen wel vier dagen eerder, waardoor mensen natuurlijk ook vier dagen eerder begonnen met het online inkopen voor de Kerst. Ten opzichte van de laatste ‘lockdown-vrije’ decembermaand, in 2019, lagen het aantal betalingen en de omzet van iDEAL dit jaar respectievelijk 70 en 80 procent hoger.
Het ging iDEAL dit jaar toch al zo voor de wind. Eind november werd voor het eerst binnen één kalenderjaar de mijlpaal van 1 miljard betalingen gepasseerd. Laten we hopen dat de volgende decembermaand, in 2022, weer een normale, ouderwetse, voor iDEAL wordt, met veel minder online betalingen, als jullie begrijpen wat ik bedoel, maar dat zal vast wel 😉