De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Tijdens COVID-19 hebben we meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranciers van onderwijstechnologie / dienstverleners. In 2021 worden hybride examens en toetsen gemeengoed. Mensen willen zelf kunnen kiezen hoe ze de examens of toetsen gaan afnemen. Dat hoort allemaal bij de collectieve transitie naar een volledig digitale ervaring. Het liefst nog met een alternatief op de Amerikaanse online proctoringleveranciers. Europese partijen bieden namelijk de strengste Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ongeacht waar de gebruikers gevestigd zijn.
Geen compromis tussen veiligheid en nauwkeurigheid
Geen compromis sluiten tussen veiligheid en nauwkeurigheid staat gelijk aan integriteit bij toetsen op afstand en bij eLearning. De uitzonderlijke wijze van proctoring die we hebben, namelijk een dubbele weergave door naast de webcam een tweede camera te gebruiken – bijvoorbeeld een smartphone of tablet – verhoogt de veiligheid en nauwkeurigheid. Traditionele proctoringdiensten krijgen alleen het vooraanzicht te zien en gebruiken invasieve technologie om staren te registreren. Natuurlijk bewegen mensen met hun ogen. Daarom is het beter om te begrijpen waar ze precies naar staren. Dit door een mobiele cameraopname ertegenover te maken.
De student moet altijd centraal worden gesteld, niet alleen qua gebruiksvriendelijk, maar ook om evenwichtig om te gaan met de inmenging in de persoonlijke levenssfeer. En er is meer.
Bring Your Own Proctor
De examens kunnen worden beoordeeld door menselijke proctors. Ook Bring Your Own Proctor (BYOP) is mogelijk. Eigen proctors en personeelsleden kunnen worden ingezet om het proces in de gaten te houden. Thuisexamens, oftewel toetsen op afstand wordt zo voor iedereen toegankelijk.
Toen ik hier zes jaar geleden mee begon, was ik gefrustreerd door mijn eigen situatie waarin ik moest reizen om examen te doen. Ook merkte ik dat mensen van over de hele wereld aan Harvard, MIT, Stanford, Yale enzovoort willen studeren. Er is een serieuze vraag naar examens op afstand afleggen en niet slechts één type, bijvoorbeeld summatieve examens. Bovendien willen studenten dezelfde accreditatie krijgen als de mensen die de examens fysiek in de klaslokalen van die instellingen afleggen. Veel van die vooraanstaande opleidingsinstituten bieden wel modules aan voor mensen in het buitenland, maar de examens en certificaten worden niet op dezelfde manier geaccrediteerd. De certificaten zijn niet echt om het zo maar te zeggen. Nu proctoring en robuuste eLearning-programma’s de afgelopen jaren veel gewoner zijn geworden, is dit allemaal nog sneller gaan veranderen. We konden het tempo waarin dit gebeurd is niet voorspellen. Zeker, die groei is ook het resultaat van de steeds veranderende leeromgeving, zoals het hoort, vooral in dit zeer traditionele domein.
Verandering in de manier van werken
Door COVID-19 heeft 94% van de organisaties de manier van werken veranderd, inclusief de strategie voor training en persoonlijke ontwikkeling. Geen enkel bedrijf is van plan om face-to-face opleidingen opleidingen in 2021 uit te breiden. Ook zijn de meeste bedrijven slechts pas begonnen met virtueel leren. Mobiel wordt het belangrijkste platform. Bovendien voorspelt het World Economic Forum dat 40% van de expertise, in 2022 vervangen moet worden door nieuwe expertise. Tegelijkertijd laat Deloitte Insights zien dat medewerkers de mogelijkheid om te leren zien als een belangrijke reden om een baan aan te nemen. Ten slotte is met eLearning tot wel 60% minder werknemerstijd vereist dan bij face-to-face trainingen. Door reizen met CO2-uitstoot te vermijden, ondersteunt eLearning en toetsen op afstand organisaties bij de realisatie van hun milieudoelstellingen.
Natuurlijk hebben we tijdens de piekmomenten van de pandemie een aantal uitdagingen gehad. Scholen kwamen bij ons terecht voor thuisexamens en om hun leerprogramma’s door te laten gaan. Toch hadden ze niet altijd de capaciteit om de nodige informatie en die enorme, plotselinge verandering in hun manier van werken te verwerken. Ze moesten beslissingen nemen, opschalen en meegaan met wat er allemaal moest gebeuren. Soms was de communicatie met studenten een beetje gecompromitteerd. We hadden weken waarin we tienduizenden examens moesten managen. We probeerden een rots in de branding te zijn. Dit domein was in theorie al wel bekend, maar in de praktijk nog behoorlijk traditioneel. Gelukkig is de dynamiek snel veranderd. Dit zorgt voor een vruchtbare bodem voor de toekomst. We zijn klaar voor de volgende fase van normalisatie. Met andere woorden, voor een wereld waarin hybride toetsen en eigen keuzes hierin maken, de gewoonste zaak van de wereld is geworden.
AVG-compliant voor iedereen
Proctoring in Europa moet AVG-compliant voor iedereen zijn, dus ook voor testpersonen buiten de Europese Unie. Hierdoor ervaren testpersonen een hoge mate van voorspelbaarheid, transparantie en autoriteit en wordt hun privacy beschermd. De Europese Unie maakt geen gebruik van bepaalde tools die in de VS bestaan. Daar is het mogelijk bijvoorbeeld om een database op te vragen, om de persoonlijke identiteit van testpersonen te controleren. Binnen de EU gebeurt dat niet. Bovendien wordt niet iedereen beschermd door de huidige privacywet- en regelgeving in de VS, inclusief buitenlandse testpersonen. Dit betekent dat thuisexamens en eLearning, georganiseerd door een Europees bedrijf, tot vandaag de dag de beste privacynormen en -cultuur bieden.
We zitten in Europa, maar hebben wereldwijde aantrekkingskracht. Vanwege de uitstekende privacynormen hopen we zeker dat coöperatieve verenigingen van onderwijs- en onderzoeksinstellingen bedrijven zoals wij zullen beschermen en waarderen. Ze kunnen ons vanzelfsprekend zien als een ijzersterk alternatief voor de in Amerika gevestigde tier one ‘usual suspect’ ondernemingen.
Dit artikel is geschreven voor Daniel Haven, CEO ProctorExam en Dina-Perla Portnaar.
[Fotocredits © Lincoln – Adobe Stock]
Verder lezen over Nederland
Nieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Verder lezen over Onderwijs
Tech in Asia15.11.2024
Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Gadgets05.04.2023
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen
Metaverse04.03.2022
Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse
Technology08.10.2021
Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren
en inclusieve apps te leren ontwerpenNieuws06.01.2021
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs
Volgt de NPO ook?Media29.10.2020
35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs
Online02.04.2020