Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Een wetenschappelijke paper stelt een interessante vraag: hoeveel zou je betalen om Google te kunnen blijven gebruiken? De economen vroegen het aan een testpanel om te kijken wat eigenlijk de economische waarde is van de services die we online gebruiken. We weten inmiddels allemaal dat als iets gratis is, wij zelf het product zijn. Maar hoe duur verkopen we onze huid eigenlijk? En waar kunnen we echt niet zonder, wat het ook kost?
De vraagstelling was als volgt: hoeveel moeten we je als internetgebruiker betalen om bepaalde diensten een jaar lang niet meer te gebruiken? Die diensten omspanden verschillende aspecten van ons digitale leven, maar het was voor de onderzoekers wel opvallend hoe veel waarde de respondenten hechtten aan het gebruik van zoekmachines.
Mensen wilden best afstand doen van hun navigatie-apps en tomtoms voor het luttele bedrag van 3.600 dollar per jaar, e-mail wilden ze missen voor pak ‘m beet 8.400 dollar per jaar, maar zoekmachines? Om die een jaar niet meer te gebruiken moest er flink gelapt worden door de onderzoekers. Voor minder dan 17.500 dollar wilde geen enkele ondervraagde zijn of haar zoekmachine(s) opgeven voor die periode.
Maar waarom?
Het doel was om er achter te komen wat nou precies de economische waarde is van al die gratis diensten. Als je naar de officiële economische cijfers kijkt wordt alleen meegeteld hoeveel geld er echt wordt betaald voor diensten, maar de realiteit is dat we onze data ruilen tegen diensten, en dat heeft ook een waarde. Normaliter wordt die bekeken vanuit het perspectief van de aanbieder: voor hoeveel kan die data verkocht of gebruikt worden, maar nog niemand had gekeken wat de economische waarde voor ons is als gebruikers van al die diensten waar we inmiddels knap afhankelijk van zijn geworden. Het vertekent het Bruto Nationaal Product nogal, omdat die ruil niet wordt meegenomen.
Maar goed: beantwoord de vraag even voor jezelf: hoeveel zou je willen krijgen om een jaar lang geen enkele zoekmachine te mogen gebruiken? Persoonlijk zouden ze me een jaarsalaris moeten betalen, anders houdt het op, maar zelfs als je niet in een business zit waarin je constant allerlei dingen moet opzoeken zul je misschien wel schrikken van hoe veel tijd je dagelijks bespaart door alles ‘even’ op te zoeken. Vraag iemand in de sales maar wat het moet kosten om geen navigatie meer te mogen gebruiken, iemand die social media-verslaafd is om niet meer op Facebook, Instagram of Snapchat te mogen.
En dan moeten we niet nadenken over het niet gebruiken van apps als WhatsApp of SMS. Stel je voor: een heel jaar lang alleen maar iedereen moeten bellen. De gemiddelde Millenial doet het niet onder de ton, gok ik. Nee, die diensten zijn heel wat waard, daar mag je wel van uit gaan. En als je denkt: “doe mij die pieken maar” heeft Samsung nog een leuke telefoon voor je.
[Afbeeldingen © YakobchukOlena – Adobe Stock]
Verder lezen over Digitale trends
Social Media10.10.2023
Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan
Events07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Gaming17.02.2022
Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?
Online04.01.2022
Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?
Technology16.12.2021
Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst
Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppenDC Business13.09.2021
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening
DC Business24.08.2021
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024