04.07.2017
Online

Hoera! De verborgen ’toeslag’ op concertkaarten gaat verdwijnen

By: Patrick Smeets

BlogOnline

Het heeft eigenlijk te lang geduurd, maar de Autoriteit Consument en Markt (die ons ook al net verlost heeft van de extra betaalde telefonische klantenservice) gaan oneerlijke online ticketverkopers aanpakken.

Die hebben namelijk iets te vaak de gewoonte om allerlei extra toeslagen te rekenen, in sommige gevallen nadat je ticket al gekocht is. Zo krijgen consumenten dus geen goed beeld wat een kaartje eigenlijk echt kost en dat moet afgelopen zijn.

Deadline 1 oktober

Vanaf 1 oktober is dat verboden en volgen er boetes voor verkopers die op het laatste moment nog de prijs van het kaartje verhogen. Zo wordt meteen duidelijk wat je moet gaan betalen als je een kaartje koopt en dat is beter voor de concurrentie.

De industrie vindt het eigenlijk wel prima. Directeur Berend Schans van de vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals zegt tegen de NOS dat de verkopers “heel goed kunnen leven met deze maatregel.”

Het zal best. Beter was het als de ACM ook had opgetreden tegen de ’toeslagen’ in het algemeen, want die lijken alleen maar hoger te worden, terwijl je als consument nog steeds ligt te klooien om een kaartje te krijgen voor iets dat ook maar een beetje populair is. Het is niet erg dat de infrastructuur achter online kaartverkoop iets moet kosten, maar dan moet je als consument wel ook waar voor je geld krijgen.

Hoe dan ook, het is vanaf eind dit jaar in elk geval duidelijk wat je precies gaat betalen voor een kaartje en dat is een goed begin.

[Afbeeldingen © erika8213 – Fotolia]

Share this post