Online19.02.2019

Hoe maak je de customer experience beter met AI?


Mark de Bruijn weet alles van de ‘customer journey’. Als expert bij SAP customer experience weet hij als geen ander dat AI deze tak van sport helemaal aan het transformeren is. “Je ziet het steeds meer terugkomen in allerlei oplossingen, maar waar het zichtbaar veel wordt toegepast is bij chatbots. Ik gebruik dat vaak als voorbeeld van machine learning.” Iedereen kent chatbots, maar er is niets zo irritant dan dat je met een chatbot in gesprek bent en dan vast komt te zitten.

“Hoe meer technologie er komt, hoe meer mensen het gaan waarderen als klanten echte mensen te spreken krijgen” zo zegt De Bruijn. Maar wat doe je voor de mensen die helemaal niet zitten te wachten op bellen en vooral snel antwoorden willen hebben online? Volgens de Bruijn komt het steeds dichterbij dat AI ook daar een hoop in kan betekenen. Kunstmatige intelligentie wordt – althans volgens AI-guru Marc Teerlink van SAP – vaak nog als ‘idiot savant’ ingezet die heel goed is in één specifiek ding maar niet kan omgaan met een breder scala aan onderwerpen. De mogelijkheden om AI breder toe te passen nemen enorm toe en er gaat in de komende jaren dus ook veel meer mogelijk zijn.

Technologie als middel, niet als doel

Tot die tijd kun je echter al veel doen, zo zegt de Bruijn. Die Customer Experience gaat in de toekomst voor verkooporganisaties heel belangrijk zijn, zo zegt hij: “we hebben heel veel winkels, die eigenlijk allemaal hetzelfde verkopen. Wat is dan je toegevoegde waarde? Die customer experience. Dat is heel breed, maar je wil dat een klant een gevoel heeft bij een merk.” En dat gevoel is niet wat je bijvoorbeeld hebt bij een merk als Apple, maar vooral het vertrouwen in een merk. Daar spelen allerlei factoren een rol in, zoals bijvoorbeeld de voorwaarden, reviews, ervaringen die kennissen en vrienden hebben en andere dingen. “Je mag het als bedrijf één keer verkeerd doen, maar daarna is het vertrouwen vaak ook weg.”

“Het gaat niet alleen maar om technologie, het gaat ook om hoe je daar mee om gaat” zegt de Bruijn. Je kunt wel veel verschillende oplossingen hebben om je customer service af te handelen, maar als je die niet samen laat werken is dat moeilijk. Wat je eigenlijk wil is een systeem waarin al die oplossingen met elkaar geïntegreerd zijn. Neem als voorbeeld een marketeer. Die wil een actie doen, maar dan is het wel handig om te weten of klanten al en keer iets besteld hebben, en dan is het net zo goed als customer service-medewerker fijn om te weten dat er iets loopt als die contact heeft met de klant.

“Met losse oplossingen is het zeer ingewikkeld om een 360 graden beeld van je klant te hebben. Die data zit dan namelijk verspreid over verschillende oplossingen. Door alles te integreren en het zelfs te integreren met het ERP systeem of supply chain systeem creëer je echte meerwaarde voor de klant”, aldus de Bruijn. Mocht je denken dat dit complex is, denk dan maar eens hoe ingewikkeld het is om al deze verschillende systemen met elkaar te verbinden. Het is een enorme versimpeling en zorgt ervoor dat je als brand klaar bent voor de toekomst.

Tijdperk van het individu is aangebroken

Wat de Bruijn ook heel erg ziet veranderen is hoe persoonlijk alle online interacties met klanten gaan zijn. “We zitten nu in het tijdperk van gerelateerde aanbevelingen, op basis van wat groepen doen, maar dat wordt steeds individueler. Aanbevelingen op basis van je profiel, websites die er anders uitzien voor jou en gepersonaliseerde e-mails gaan naar een heel nieuw level.” Is dat niet een beetje Google spelen, is dan de vraag? Wie beheert al die profielen en die data dan? Hoe zit het met de privacy en hoe zit je daar in als tussenpartij?

“Ik ben een groot fan van GDPR. Klanten kopen op de lange termijn van merken die ze vertrouwen, dus zouden merken wel gek zijn om de privacy van hun klanten niet te respecteren. De imagoschade is enorm als blijkt dat je niet zorgvuldig met je klantdata omgaat.” Organisaties moeten volgens de Bruijn vooral transparant zijn daarin, zodat je als consument weet welke data je weggeeft en wat dat voor je betekent.

“Onze CEO zegt altijd ‘don’t be creepy’ en dat is echt heel belangrijk” zegt de Bruijn. Er kan al veel meer dan nu gedaan wordt, zo zegt hij, maar dat gaat gewoon te ver voor mensen. De introductie van AI in deze sector heeft tijd nodig, want mensen moeten wennen aan een nieuw soort normaal. Dat is ook meteen een waarschuwing voor bedrijven die alles dat mogelijk is meteen willen gaan implementeren, want dat is geen recept voor succes. “Bedrijven focussen vaak te veel op technologie, terwijl ze de klant voorop zouden moeten stellen.” Dus geen tech omdat het kan, maar omdat je klant er iets aan heeft. Als je dat altijd in je achterhoofd houdt weet je zeker dat je klanten op een ‘journey’ gaan die vaker wel dan niet zal eindigen in een tevreden klant.

Wil je meer weten klantbeleving en die toekomst hiervan? Bekijk de 5 trends hier.

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

De Maand van de Mentale Gezondheid is afgelopen, maar het belang neemt alleen maar toe. Een grote stap hierin is het aanpakken van mentale gezondheidsproblemen op de werkplek. Veelvoorkomende uitdagingen zijn onder andere burn-out, stress en tijdsgebrek. Dit heeft invloed op het welzijn en de productiviteit van werknemers. Statistieken tonen aan dat een aanzienlijk deel van de tijd verloren gaat aan repetitieve en uitputtende taken.

Artificial Intelligence24.07.2024

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

Je kunt deepfakes spotten dankzij ruimtetechnologie

Online23.07.2024

Je kunt deepfakes spotten dankzij ruimtetechnologie

Alles is te zien in de poppetjes van je ogen
AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

Claude. Niet de zanger van dat catchy half-Franse nummer, maar de kunstmatige intelligentie-tool.

Online17.07.2024

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Van de 400 operaties die ze hebben verricht is er 98 procent volledig  goed gegaan. Leg je hart in robothanden.

Technology10.07.2024

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

De langverwachte OPPO Reno12 Series is vanaf vandaag verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Met de Reno12 en de Reno12 Pro introduceert OPPO twee gloednieuwe AI-telefoons met verschillende functies die de productiviteit en creativiteit verbeteren.

Mobile03.07.2024

Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Een Lensa-achtige functie komt nu van Meta zelf naar WhatsApp. Zo heb je elke dag een originele profielfoto, als je dat wil natuurlijk.

Social Media02.07.2024

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Verder lezen over SAP

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Als een van de eerste overheidsorganisaties heeft de provincie Noord-Brabant SAP S/4HANA naar de cloud gemigreerd met behulp van RISE with SAP en SAP-partner Ctac. Deze stap maakt informatie nog sneller beschikbaar voor het uitvoeren van kerntaken, waardoor de provincie efficiënter en sneller antwoorden kan vinden op cruciale vragen.

Technology04.07.2024

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Informatie nog sneller beschikbaar
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

SAP SE kondigt vandaag een meerjarige samenwerking aan met het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Als officiële partner werkt SAP vanaf 2024 samen met het Formule 1-team om de operationele efficiëntie te verhogen en nieuwe...

Technology22.11.2023

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

Streven naar efficiëntie op en naast het circuit
Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

Veel bedrijven hebben te maken met aanzienlijke belemmeringen voor het uitvoeren van duurzaamheidsinitiatieven. De problemen zijn onder meer een gebrek aan communicatie en betrokkenheid van leidinggevenden, ondoeltreffen...

Nieuws14.06.2022

Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

Data-analyse is niet meer weg te denken uit de sportwereld. Inmiddels breekt de technologie ook door in de e-sport. Het Dota 2-team van het ‘Nederlandse’ Team Liquid heeft de primeur. “Het analyseren van gamedata h...

Technology16.07.2021

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director

SAP heeft Jeroen van der Lingen benoemd tot Managing Director voor Nederland. Zijn voorganger Rinse Tamsma heeft na 3 jaar gekozen voor een andere uitdaging binnen SAP. Jeroen van der Lingen is sinds 1989 werkzaam bij S...

DC Business12.07.2021

SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director

SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld

SAP heeft tijdens zijn wereldwijde SAPPHIRE NOW-conferentie het SAP Business Network aangekondigd. Het SAP Business Network brengt het SAP Ariba Network, SAP Logistics Business Network en SAP Asset Intelligence Network s...

DC Business03.06.2021

SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld

Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer

Biermerk Habesha veroverde in enkele jaren tijd de harten van Ethiopiërs. Het ‘Cold Gold’ groeide in recordtempo uit tot een van de grootste biermerken van het land. Om de kwaliteit en service op een hoog niveau te...

DC Business25.05.2021

Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer