Online05.07.2017

Hoe maak ik al mijn klanten tegelijk boos? Photobucket doet het voor


Het is één van de irritantste dingen die we als consumenten te verduren hebben als het gaat om online services: de aanpassing van de gebruikersvoorwaarden. Je gaat als gebruiker van een (gratis) online service doorgaans een overeenkomst aan die te allen tijde aangepast kan worden door dat bedrijf.

Als je digitale hebben en houden dan opeens niet meer functioneert of doet wat het eerder deed heb je kort gezegd vette pech. Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden, waar in staat dat de voorwaarden gewijzigd kunnen worden. Je staat nogal kwetsbaar in de ‘deal’ dus.

alter-the-deal
alter-the-deal

Fuckyoubucket

Photobucket heeft daar deze week een mooi voorbeeld van gegeven. De online opslag voor foto’s en plaatjes heeft namelijk zonder het eerst aan te kondigen, zonder een transitieperiode en vooral zonder enig respect voor haar 100 miljoen gebruikers de regels helemaal omgegooid.

Heel veel mensen gebruiken een service als Photobucket om plaatjes voor websites, forums, blogs en verkoopsites als eBay en Amazon online te plaatsen zodat ze er later naar toe kunnen linken. Hotlinking, zoals dat heet.

Precies die functie heeft Photobucket nu uit de gratis versie gehaald, maar vooral hoe ze dat deden stuit nogal wat mensen tegen de borst. En terecht.

De ‘updated terms of service’ blog die op de site is gezet op 26 juni zegt letterlijk: “we hebben de voorwaarden veranderd, lees ze maar even want ze kunnen invloed hebben op je account.” Dat is het. Wel staat er bij dat de voorwaarden per 20 juni (dus zes dagen eerder) van kracht zijn geworden.

De mensen die dan nog de moeite hebben genomen om het hele document door te lezen kwamen er na ongeveer 500 woorden achter dat hotlinking opeens verboden was. Het grootste gedeelte van de klanten van Photobucket zag de verandering toen alle plaatjes die ze ergens hadden staan opeens vervangen waren door dit plaatje:

photobucket-3rdpartyhosting
photobucket-3rdpartyhosting

Gebruikers niet blij natuurlijk: er waren mensen die tientallen dingen op eBay hadden staan die opeens niet meer te bekijken waren. Verzamelaars die hun foto’s met elkaar deelden in groepen die opeens niks meer konden zien. Forums die een groot gedeelte van hun historie kwijt waren, allemaal omdat Photobucket dit heeft gedaan. Gebruikers konden hun eigen uploads dus ook niet meer bekijken of terug downloaden: alles zat achter dat hatelijke plaatje.

Dat Photobucket de mensen die alleen maar hotlinken wil laten dokken is prima: de gratis variant van de service leeft op advertenties en als je alleen hotlinkt valt er niks te laten zien. Maar je kunt zeggen: “dit werkt niet meer echt, dus we gaan het veranderen” in plaats van alle plaatjes die iemand ooit heeft gemaakt en geupload effectief op zwart zetten totdat er betaald wordt.

Chantage

Het ergste van alles is dat het bedrijf mensen op geen enkele de kans heeft gegeven om maatregelen te nemen. Er was geen waarschuwing, maar er is ook maar één oplossing om je foto’s terug te krijgen: betalen. En flink ook. Terwijl Photobucket gewone abonnementen heeft van 6 dollar per maand is alleen het premium abonnement voor 40 dollar per maand ‘geoorloofd’ om te hotlinken.

Maar het wordt nog erger, want er is op dit moment maar een enkele mogelijkheid om je plaatjes terug te krijgen: een premium jaarabonnement nemen van 400 dollar. Het maandelijkse premium abonnement is gek genoeg niet beschikbaar op dit moment. Het is zoals een boze gebruiker op Twitter zegt:

Dit is chantage van je gebruikers, niks meer of minder. Ondanks de niet ophoudende contactverzoeken van elk techblog in Amerika en omstreken komt er geen boeh of bah van de kant van Photobucket. Dit hele verhaal stinkt, en als er geen boete of aanklacht komt die het bedrijf de das omdoet zal het aantal gebruikers dat niks meer met het bedrijf te maken wil hebben er wel voor zorgen dat het niet meer goedkomt met Photobucket.

Verdwenen historie

Het legt echter wel een gevaar bloot waar we straks allemaal mee te maken gaan krijgen: veel van onze online historie en interacties kunnen zomaar verdwijnen of achter een betaalmuur gezet worden door bedrijven. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe je dat niet doet, maar het betekent wel dat er allerlei stukjes van het web belangrijke context missen doordat de plaatjes er niet meer zijn.

De macht die alle bedrijven waar we ‘gratis’ zaken mee doen hebben over hoe het internet er uit ziet wordt alleen maar groter: misschien wordt het toch tijd dat die gebruikersvoorwaarden een keer worden aangepakt door iemand anders dan de bedrijven die ons digitale leven in handen hebben.

[Afbeeldingen © Kadmy – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...