07.09.2020
Online

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

By: Hub Dohmen

BlogOnline

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ‘ze willen mij pesten’ kan dat drie dingen betekenen: 1) al die concurrenten zijn lui/hebben geen tijd 2) jouw teksten zijn bijzonder 3) een combinatie van 1 en 2. Wanneer kan je zo’n kopiërende concurrent nou met succes aanpakken?

Alleen korte feitelijke info? Helaas, tenzij…

Een eenmanswebshop die meer dan duizend artikelen verkoopt heeft geen tijd om overal productomschrijvingen voor te verzinnen en te typen. Zeker als het spul uit China komt met op zijn best een productomschrijving in gebrekkig Engels, is een copy/paste vanaf jouw webshop snel gebeurd. Dat is niet altijd even leuk, maar je doet er weinig aan. Zo was er vorig jaar een rechtszaak tussen twee aanbieders van rijbewijstheorielessen. Daarin zei de rechter (geparafraseerd): ‘Dit is basale informatie. Korte, feitelijke en zeer beschrijvende tekstblokjes over de inhoud van de cursussen. Ik zie hier geen creatieve schepping. Dus geen auteursrecht. En als er geen auteursrecht op die tekst zit mag je hem kopiëren tenzij sprake is van bijkomende omstandigheden.’. Met bijkomende omstandigheden bedoelt een rechter: verleden/gedrag/intenties van de kopieerder die maken dat iedereen roept “dat kan je niet maken”. In een meerderheid van dit soort rechtszaken zijn die omstandigheden er niet.

Zo goed mogelijk aanprijzen op creatieve manier = auteursrecht

Die ene concurrent die jouw teksten pikt is niet echt een indicatie van de creatieve kwaliteit van jouw teksten. Het kan zijn dat er auteursrecht op rust, maar dat is aan de rechter. Pikken alle concurrenten jouw teksten? Dat is een indicatie dat jouw teksten bijzonder zijn en dus in aanmerking komen voor auteursrecht. Dat is overigens meer een logische gedachte van mezelf dan een juridische ‘waarheid’. In een andere rechtszaak tussen twee webshops in o.a. wierook zei de rechter dat er auteursrecht zat op de productomschrijvingen. Want: ‘die teksten bevatten inderdaad feitelijke informatie over de producten, maar daarbij zijn creatieve keuzes gemaakt om het product zo goed mogelijk aan te prijzen die verder gaan dan louter een opsomming’. In het vonnis werden enkele voorbeelden gegeven. Ik haal het minst sterke voorbeeld naar boven:

“(…) Deze wierookkegels zijn van pure en zuivere grondstoffen gemaakt. Door de holle binnenkant ‘valt’ het rook in plaats van dat het opstijgt. Dit maakt deze variant wierook bij uitstek geschikt om alle hoeken van de ruimte te zuiveren met een rookvangende kom of kuip. De geur van deze backflow kegels is puur en blijft goed hangen. Kijk ook een bij onze wierrookhouders om bijpassende houders voor deze speciale wierrookkegels te vinden. Let op: Deze wierrook heeft een snellere brandtijd en kan residu achterlaten.”.

Dus zelfs hierop zit auteursrecht. Google-check: ja, zo te zien meerdere concurrenten die die tekst hebben gepikt. Inclusief de grammaticafout. Je zal nou ongetwijfeld roepen: ja maar met deze column maak je dan toch zelf ook inbreuk op dat auteursrecht? Nee, want citaatrecht. Daar kan je een beroep op doen als je het ‘ergens over gaat hebben’ en het citaat relevant, ondergeschikt en functioneel is. Verder moet je nog de naam en bron vermelden, maar ja, geanonimiseerd vonnis.

Wat moet ik met deze informatie?

Als je een webshop hebt waarvan je weet dat die geen ‘dertien in een dozijn’ is, maar dat je anders bent dan de anderen, moet je daar zuinig op zijn. Als je echt je best hebt gedaan om van je productteksten ‘iets te maken’ is de kans groot dat een rechter dat ook ziet. Een mogelijke indicatie dat er auteursrecht op je teksten zit gaf ik al: iedereen kopieert van jou en niet van anderen. Een betere indicatie is: vraag tien mensen om onafhankelijk van elkaar een productomschrijving van hetzelfde product op papier te zetten. Is jouw tekst anders dan die van alle anderen? Dan is de uitslag: mijn tekst is creatief, dus auteursrecht. Al eerder schreven wij voor Dutchcowboys over ‘beschermingsonderwerpen’, zoals ‘hoe bescherm ik mijn slogan’en Dutch Interactive Award en tòch geen auteursrecht website. Heb je ook een probleem met kopieerders? Of word je zelf beschuldigd van kopiëren? Maak gebruik van ons gratis spreekuur IE-ICT-Techniek of in ons gratis Linkedin-spreekuur webdesigners en webdevelopers.

[Fotocredits © Richelle – Adobe Stock]

Share this post